برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

فیلم چترباز مراسم ۲۲بهمن که تراکم کم جمعیت در میدان آزادی را نشان می‌دهد.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

نیمه‌درست

فیلم چترباز بر فراز میدان آزادی

در روزهای اخیر فیلمی یک دقیقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست ‌به دست می‌شود که ظاهرا توسط یکی از چترباز‌های مراسم ۲۲ بهمن تصویربرداری شده است و ثانیه‌های پایانی پیش از فرودش در میدان آزادی را نشان می‌دهد.

در ثانیه‌های نخست ویدیو، میدان آزادی را می‌بینیم که جمعیت پراکنده‌ای در آن حضور دارد. میدان تقریبا خالی است. این ویدیو هزاران‌بار توسط بسیاری از کاربران و برخی روزنامه‌نگاران بازنشر و همرسانی شده است.

طبق سنت هر ساله، رییس‌جمهور وقت در پایان مراسم ۲۲ بهمن در میدان آزادی سخنرانی می‌کند. در این ویدیو نیز صدای سخنرانی حسن روحانی هم شنیده می‌شود. می‌توان با اطمینان گفت این ویدیو مربوط به مراسم ۲۲بهمن است. اما آنچه روحانی می‌گوید برای پی بردن به اصالت ویدیو مهم است. با گوش دادن به آنچه روحانی در این ویدیو می‌گوید (هر چند ارتفاع چترباز و صدای باد این کار را دشوار می‌کند) می‌توان فهمید مربوط به کدام سخنرانی‌اش است. آنچه از صحبت‌های روحانی در این ویدیو شنیده می‌شود:

...و در برابر بدخواهان و دشمنان تا آخر ایستادگی خواهد کرد.

مردمی آگاه و هوشیار داریم که منطقی فرهیخته دارند و بلوغ، تعادل و خردمندی خود را در بزنگاه‌های تاریخی به خوبی نشان داده‌اند. هوشمندی خود را به خوبی نشان داده‌اند.

چند هفته پیش مردم در وداع از فرزند زمانه در تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هوشمندی، بیداری و آگاهی خودشان را نشان دادند.

در برابر این ملت بزرگ باید سر تعظیم فرود...

این سخنرانی مربوط به راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ نیست. اشاره به مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که ویدیو در ۲۲بهمن ۱۳۹۵ ضبط شده است و رجوع به متن کامل سخنرانی روحانی نشان می‌دهد که جملاتی که شنیده می‌شوند، چند دقیقه پایانی سخنرانی او است. پس زمان آن را می‌توان حوالی ظهر تخمین زد.

این ویدیو واقعی است و آنطور که برخی می‌گویند صداگذاری نشده است. اما آن طور که در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌شود مربوط به امسال (۱۳۹۸) نیست.

این مقاله به پیشنهاد یکی از مخاطبان ما نوشته شد.

نیمه‌درست

گفته یا آمار، واقعیت دارد اما توضیح یا اطلاعات بیشتری نیاز است و در برخی موارد ممکن است جزئیاتی مهم، ذکر نشده باشد.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.