برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
مطبوعات و رسانه‌ها

مطبوعات و رسانه‌ها

نشریات چاپی و آنلاین

کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

نادرست

کودکان هم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند

یک شایعه در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های رسمی در ایران دست به دست می‌گردد که «کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند». 

از جمله خبرگزاری فارس روز ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ در گزارشی نوشت: «تا به حال هیچ کودکی به ویروس کرونای جدید مبتلا نشده است».

خبرگزاری ایسنا هم روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا نوشت:‌

«علت اینکه تا کنون و طبق آمار منتشر شده، کودکان زیر ۱۰ سال به شمار مبتلایان و قربانیان کرونا ویروس اضافه نشده‌اند ناشناخته است. هنوز کسی از علت این موضوع آگاه نیست، اما نکته قابل تامل این است که ممکن است بچه‌ها بدون علامت به بیماری مبتلا شوند و امکان انتقال آن به سایرین را نیز داشته باشند. البته اطمینان کامل از این موضوع منوط به مطالعات بیشتر پیرامون این موضوع است.»

این شایعه در رسانه‌های دیگر نیز به کرات دست به دست شده، است، در حالی که به کل بی‌اساس است. 

شایعه مصونیت کودکان از ابتلا به ویروس کرونا بی‌اساس است. هم گزارش خبرگزاری فارس و هم گزارش خبرگزاری ایسنا حاوی اطلاعات نادرست‌اند که مواردی نقض آن، چه پیش از انتشار این گزارش‌ها و چه پس از آن، وجود دارد. 

گزارش وضعیت سازمان جهانی بهداشت که سه روز پیش از گزارش فارس و یک هفته قبل از گزارش ایسنا منتشر شده، نشان می‌دهد دلیل کافی برای رد این شایعه وجود دارد. 

در این گزارش گفته شده که بازه سنی افراد مبتلا شده به ویروس کرونا «nCoV» در خارج از چین، بین ۲ تا ۷۴ و میانگین سنی موارد تشخیص داده شده ۴۵ سال است.

رسانه‌های مالزی، روز پنجم بهمن ماه گزاش داده بودند که سه مورد ابتلا به ویروس در این کشور شناسایی شده که یک نفر کمتر از دو سال دارد. 

در یک مثال نقض دیگر می‌توان به گزارش دیگری اشاره کرد که روز ۱۵ بهمن در رسانه‌های استرالیا منتشر شده است. در این گزارش گفته شده سومین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کوئینزلند استرالیا، یک پسر بچه ۸ساله است که از ووهان به این شهر آمده. 

به جز تعدادی مقاله پراکنده، هنوز اطلاعات جامع آماری از افراد مبتلا به ویروس کرونا «nCoV» در دست نیست و نمی‌توان درباره دامنه سنی ابتلا به ویروس کرونا nCoV با اطمینان صحبت کرد. اما آنچه مشخص است، بر خلاف ادعای مطرح شده در رسانه‌های داخلی ایران، موارد نقضی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. 

بر همین اساس فکت‌نامه این ادعا را که «کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند»، «نادرست» ارزیابی می‌کند. 

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.