برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

انتقال سران کشورهای عرب مهمان جشن‌های ۲۵۰۰ساله با کامیون!

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۲ دقیقه

شاخ‌دار

انتقال سران کشورهای عرب مهمان جشن‌های ۲۵۰۰ساله با کامیون!

در روز‌های اخیر، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به‌دست شدن است که سران برخی کشورهای عربی را در یک گردهمایی نشان می‌دهد که برای رفتن به مقصدی پشت یک کامیون نظامی سوار می‌شوند، با این توضیح که

وقتی سران عرب را پشت کامیون بار می‌زدند!سال ۱۳۵۰ جشن۲۵۰۰ساله ایران ، مهمانانی همچون صدام حسین، عمر البشیر، حافظ اسد، یاسر عرفات، ملک حسین، علی عبدالله صالح، زاید بن سلطان اماراتی و.. را با کامیون از محل جشن به اقامتگاهشان در تخت جمشید انتقال دادند!!!

بله، از جمله کسانی که در این ویدیو دیده می‌شوند صدام حسین (عراق)، حافظ اسد (سوریه)، ملک حسین (اردن)، شیخ زاید بن سلطان (امارات متحده عربی)، علی عبدالله صالح (یمن) و یاسر عرفات (فلسطین) هستند. عمر البشیر در این تصاویر دیده نمی‌شود. او هفت سال بعد از این تصاویر رییس‌جمهوری سودان می‌شود. فردی که با او اشتباه گرفته شده است جعفر النُمیری پنجمین رییس‌جمهوری سودان (۱۹۸۵-۱۹۶۹) است.

همین اسامی باعث شد به درستی این توضیحات شک کنیم. چرا که به جز شیخ زاید و ملک حسین هیچ‌کدام از افرادی که نام‌برده شده‌اند جزو مهمانان مراسم جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی نبودند و برخی از جمله صدام و عبدالله صالح اصلا در سال ۱۳۵۰ رییس‌ جمهور نبودند.

پس این ویدیو کجا و در چه سالی فیلم‌برداری شده است؟

اولین و واضح‌ترین سرنخ آدرس سایتی است که روی ویدیو حک شده است: www.atelierdesarchives.com

«آتلیه دو آرشیو» یک پایگاه بایگانی فیلم‌های تاریخی است. با استفاده از موتور جست‌وجویش به فیلم مورد نظر رسیدیم. طبق توضیحات این وبسایت، تصاویر متعلق به دوازدهمین نشست سران کشورهای عرب در سال ۱۹۸۲ (شهریور ۱۳۶۱) در شهر فاس، مراکش است. این نشست با حضور تمام کشورهای عربی به جز لیبی برگزار شد.

توضیحات این ویدیو چه به لحاظ زمان و چه مکان، از اساس نادرست است. حتی در اسامی افرادی که در تصویر هستند هم اشتباه دارد. به همین خاطر به آن نشان «شاخ‌دار» می‌دهیم.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.