برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسین سلامی

حسین سلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نتانیاهو اعلام کرده به‌زودی اسرائیل محو می‌شود.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

شاخ‌دار

تفسیر شاخ‌دار فرمانده سپاه از صحبت‌های نتانیاهو

سرلشگر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز هفتم آذر ۱۳۹۸ در اجتماع بسیجیان همدان گفته است:

«امروز به سیمای سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی نگاه کنید، آثار ترس فروپاشی ناگهانی را در چهره‌هایشان می‌بینید تا آن جا که اخیراً نخست وزیر این رژیم غاصب گفت "ایران به دنبال حذف رژیم صهیونیستی است" و در آخرین عبارتش هم عنوان کرد "اسرائیل محو خواهد شد".»

فرمانده کل سپاه پاسداران هیچ منبعی برای این ادعا معرفی نکرده است. در دو روز گذشته هیچ کدام از رسانه‌های ایران نیز این خبر را پیگیری نکرده و شاهدی بر این مدعا منتشر نکرده‌اند. 

ما تلاش کردیم تا با جست‌وجو در منابع رسمی و همچنین پرس‌وجو از منابع آگاه ببینیم آیا چیزی در تایید این ادعای فرمانده کل سپاه پیدا می‌شود؟

کلیدواژه‌های «صهیونیستی» «اسرائیل»، «محو»، «نتانیاهو» را در منابع داخلی و خارجی جست‌وجو کردیم و چیزی در تایید ادعای سردار سلامی، پیدا نکردیم. البته به کمک فکت‌چکرهای اسرائیلی (The Whistle) سرنخ‌هایی یافتیم که نشان می‌داد فرمانده کل سپاه به عمد یا خطا، برداشتی اشتباه و تحریف‌شده از یک نطق انتخاباتی بنیامین نتانیاهو داشته است. 

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در یک سخنرانی در ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در نشست فوری حزب لیکود، نسبت به تشکیل یک دولت اقلیت به ریاست بنی گانتس و با حمایت نمایندگان ائتلاف عرب هشدار داد و گفت این اقدام امنیت اسرائیل را به خطر خواهد انداخت:

تکرار انتخابات برای بار سوم اتفاق بدی است، اما از آن بدتر دولت اقلیتی است که وابسته به ایمن عوده و احمد طیبی (از نمایندگان لیست ائتلافی احزاب عرب) باشد. این یک خطر برای موجودیت اسرائیل است.
اگر تشکیل چنین دولتی در تهران و رام‌الله و غزه جشن گرفته شود، آن طور که بعد از هر حمله جشن می‌گیرند، چنین چیزی مثل یک حمله ملی تاریخی خواهد بود. او در ادامه نقل قولی از آیت‌الله خامنه‌ای می‌آورد که گفته: نابودی رژیم صهیونیستی زمانی است که فلسطینی‌ها دولت خود را انتخاب کنند و امثال نتانیاهو را از میان بردارند.

اشاره او به سخنرانی روز ۲۴ آبان ۱۳۹۸ رهبر ایران است که گفته بود: 

«محو اسرائیل» یعنی مردم فلسطین که صاحبان واقعی آن سرزمینند -چه مسلمانشان، ‌چه مسیحی‌شان، چه یهودی‌شان- خود صاحبان اصلی دولت خودشان را انتخاب بکنند؛ بیگانه‌ها و اراذل و اوباشی مثل نتانیاهو و مانند اینها را که واقعاً اراذلند، از بین خودشان ازاله کنند، بیرون کنند، کشور را خودشان اداره کنند. 

 

واضح است صحبت‌های نتانیاهو را باید در زمینه انتخابات تفسیر کرد. هشدار درباره عواقب منفی و تبعات حیاتی انتخاب رقیب، و حتی صحبت از تضمین بقای نظام، در انتخابات و بزنگاه‌های سیاسی امری عادی است که در همه جهان، حتی در ایران سابقه دارد. 

اینجا هم صحبت نخست وزیر اسرائیل تنها از همین زاویه معنی پیدا می‌کند. بله بحران سیاسی در اسرائیل پس از دو دوره انتخابات و ناتوانی احزاب از تشکیل دولت بالا گرفته، اما نشانه‌ای از «ترس از فروپاشی ناگهانی» آن طور که فرمانده سپاه مدعی است، دیده نمی‌شود.

اینکه مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی بارها بر محو اسرائیل تاکید کرده‌اند بر کسی پوشیده و پنهان نیست. اتفاقا نخست وزیر اسرائیل همین تهدیدها را دست‌مایه فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی برای تضعیف  رقیب انتخاباتی‌اش بنی گانتس، قرار داده است.
وگرنه ماجرا اینگونه نیست که سردار حسین سلامی تعریف می‌کند. این داستان که نتانیاهو از شدت نگرانی و ترس از ایران اعتراف کند «"اسرائیل محو خواهد شد»،در حدی اغراق‌ و تحریف‌ شده است که مرغ پخته هم از شنیدن آن به خنده می‌افتد. ما در فکت‌نامه به این گفته‌ها نشان شاخ‌دار می‌دهیم. 

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.