برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسن روحانی

حسن روحانی

رییس‌جمهور پیشین

مجروحان داعش در بیمارستان‌های اسرائیل درمان می‌شدند.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۴ دقیقه

نیمه‌درست

مجروحان داعش در بیمارستان‌های اسرائیل

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه سوم مهر ۱۳۹۸، در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا گفته است: 

«آنهایی تروریست هستند که به داعش کمک می‌کنند، اسرائیل مجروحان داعش را برای درمان می‌برد و سلاح اسرائیلی در اختیار داعش است و داعش و کسانی که از داعش حمایت می کنند، تروریست هستند. اگر به حمایت اسرائیلی‌ها از داعش شک دارید به بیمارستان های آن رژیم بروید و ببینید که مجروحین داعش چگونه آنجا درمان شده اند و سلاح های در اختیار داعش را ببینید که اسرائیلی است.»

پیش از این ادعاهای مشابهی در رسانه‌های ایران مطرح شده است.

به عنوان نمونه شبکه تلویزیونی العالم در روز دهم تیر ماه ۱۳۹۴ در گزارشی مدعی شد مجروحان داعشی‌ در بیمارستان‌های اسرائیل درمان و بستری می‌شوند. در متن این گزارش اسمی از داعش به میان نیامده و از واژه «مجروحان گروه‌های مسلح» استفاده شده است: «گزارشگر شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی همزمان با تصاویری که از انتقال مجروحان گروه‌های مسلح از سوریه به اراضی اشغالی فلسطین پخش می‌شد گفت: یکی از مجروحان در آن سوی مرز منتظر تاریک شدن هوا است، تا در تاریکی وارد سرزمینی که همواره آن را دشمن می‌داند شود تا به جمع ۱۶۷۴نفر از مجروحان گرو‌ههای مسلح که در اسرائیل درمان شدند بپیوندد.»

آیا زخمی‌های داعش در بیمارستان‌های اسرائیل مداوا شده‌اند؟ 

گزارش‌های زیادی هست که نشان می‌دهد بیماستان‌های اسرائیل در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میزبان سوری‌ها، از جمله گروه‌های مخالف بشار اسد بوده است. در بعضی گزارش‌ها گفته شده خدمات درمانی مشروط به جلوگیری از نزدیک شدن گروه‌های تندرو به مرز اسرائیل بوده، اما برخی به نقل از مقام‌های اسرائیلی از مداوای جنگجویان مجروح وابسته به برخی گروه‌های تندرو از جمله جبهه النصره وابسته به القاعده نام برده شده است. گروه النصره از بهار ۱۳۹۷ (آوریل ۲۰۱۸) در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار دارد. 

پیش از این، خبر درمان گروه‌های شورشی در بیمارستان‌های اسرائیل در رسانه‌های بین‌المللی و رسانه‌های این کشور منتشر شده است. از جمله می‌توان به گزارش جروزالم (اورشلیم) پست اشاره کرد که روز ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ منتشر شده. در این گزارش آمده جنگجویان مجروح گروه النصره در بیمارستان‌های اسرائیل درمان می‌شوند. 

روزنامه تایمز اسرائیل هم در گزارشی که ۸ تیر ۱۳۹۴ منتشر شده به نقل از وزیر دفاع تایید کرده که اسرائیل از جنگجویان مخالف اسد حمایت می‌کند. در این گزارش به درمان بیش از هزار مجروح سوری از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ اشاره و گفته شده: این کمک به دو شرط صورت می‌گیرد، یکی اینکه جنگجویان اجازه نزدیک شدن اسلام‌گرایان افراطی به مرزهای اسرائیل را ندهند و دیگر اینکه به اقلیت «دروزی» سوریه آسیبی نرسانند. 

روزنامه هاآرتص اسرائیل هم در گزارشی که روز ۲۹ تیر ۱۳۹۴ منتشر شده نوشت: یک افسر ارشد اسرائیلی فاش کرد که این کشور درمان گروه‌های افراطی شورشی در سوریه را متوقف کرده است. در این گزارش از جبهه «النصره وابسته به القاعده» نام برده شده است.

چنانکه مشخص است در این گزارش‌ها اشاره‌ای به داعش نشده، اما در گزارش دیگری که در تاریخ ۱۶ آذر ۹۳ در روزنامه جروزالم پست منتشر شده به گزارشی از نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل اشاره شده که ظاهرا در آن گفته شده، مجروحان گروه‌های شورشی از جمله «اعضای القاعده و داعش» در بیمارستان‌های اسرائیل درمان شده‌اند. ما متن اصلی گزارش را پیدا نکردیم. در رسانه‌های دیگری هم که گزارش نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل را پوشش داده‌اند، اسم داعش نیامده، ولی از جبهه النصره وابسته به القاعده نام برده شده است.  

خلاصه اینکه، از شواهد و قرائن این برمی‌آید به طور قطع، برخی جنگجویان مخالف بشار اسد، از جمله مجروحان جبهه النصره وابسته به القاعده در بیمارستان‌های اسرائیلی بستری و درمان شده‌اند. با توجه به اینکه مجروحان زیادی از سوریه در اسرائیل تحت مداوا قرار گرفته‌اند، بعید هم نیست که در این میان جنگجویانی از داعش هم بوده باشند. اما به جز چند گزارش پراکنده، ما سند تایید شده‌ و قطعی مبنی بر ارائه خدمات درمانی به مجروحان داعش پیدا نکردیم. به همین اعتبار فکت‌نامه این ادعای حسن روحانی را که «مجروحان داعش در بیمارستان‌های اسرائیل درمان می‌شدند»، نیمه‌درست ارزیابی می‌کند.

نیمه‌درست

گفته یا آمار، واقعیت دارد اما توضیح یا اطلاعات بیشتری نیاز است و در برخی موارد ممکن است جزئیاتی مهم، ذکر نشده باشد.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.