برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
حسن روحانی

حسن روحانی

رییس‌جمهور پیشین

ایران با وجود خروج آمریکا از برجام، تا یک سال همچنان نسبت به اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفادار بوده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۱ دقیقه

درست

پایبندی کامل ایران به برجام، یک سال پس از خروج آمریکا

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است:

«ایران با وجود خروج آمریکا از برجام ، تا یک سال همچنان نسبت به اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام، وفادار بوده است.» او تصریح کرد که «ما به احترام قطعنامه شورای امنیت، به اروپا فرصت دادیم تا به تعهدات یازده‌گانه خود برای جبران خروج آمریکا عمل‌کند ولی متاسفانه فقط حرف‌های زیبایی شنیدیم و شاهد اقدام مؤثری نبودیم.»

دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ رسما خروج این کشور از برجام را امضا و اعلام کرد. خروج آمریکا اما به لغو برجام منجر نشد چرا که دیگر اعضای برجام و ایران اعلام کردند که به مفاد برجام پایبند هستند. گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ادعا را تایید می‌کند.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ دولت ایران اولین مرحله کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد. یعنی اولین گام در کنار گذاشتن تعهدات برجامی درست یک سال و هفت روز پس از خروج آمریکا برداشته شد. دولت ایران در تاریخ ۱۷ تیر ۹۸ دومین گام در کاهش تعهدات برجامی و در تاریخ ۱۶ شهریور ۹۸ سومین گام در کنار نهادن برخی تعهدات برجامی را برداشت، تا فرجام برجام در ابهام قرار گیرد.

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران معتقد است کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، نیز جزئی از برجام است. در برجام پیش‌بینی شده که اگر بندی از مواد برجام توسط یک طرف نقض شد، طرف مقابل نیز این حق را دارد تا سطح تعهدات خود را کاهش دهد. 

با این حساب و به اعتبار گزارش‌های رسمی بین‌المللی، فکت‌نامه این ادعای حسن روحانی را مبنی بر پایبندی ایران به برجام به مدت یک سال پس از خروج آمریکا را «درست» می‌داند و این پایبندی به تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز رسیده است.

درست

گفته یا آمار واقعیت دارد، فکت‌های قابل دسترس، درستی آن را تایید می‌کنند و نکته مهمی از قلم نیفتاده است.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.