برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی

تلگرام، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک،...

دولت اسرائیل برای اولین بار در مسجد حضرت ابراهیم را باز کرده و اجازه تصویر بردای داده است

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

نادرست

آیا مسلمانان برای اولین بار اجازه ورود به مسجد ابراهیم را پیدا کرده‌اند؟

کانال تلگرامی پرمخاطب لالالند ویدئویی را از بازدید یک عرب مسلمان از مسجد ابراهیم منتشر کرده و زیر آن نوشته است 

دولت اسرائیل برای اولین بار، به دستور شخص نتانیاهو، درب مسجد حضرت ابراهیم را باز کرد و اجازه فیلمبرداری از این مکان مقدس را به بازدیدکنندگان داد! و اینک شما برای اولین بار در زندگی نمایی زیبا و دیده نشده از قبور پیامبران الهی، حضرت ابراهیم، حضرت یعقوب و حضرت یوسف را مشاهده می کنید!

این ویدئو تا لحظه انتشار این گزارش نزدیک به ۷۰ هزار بار دیده شده است. جست‌وجوهای ما نشان می‌دهد این ویدئو یک ماه پیش‌تر  با عنوان «تصاویر اختصاصی از داخل مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل» در سایت تلویزیون العالم هم بارگذاری شده است. 

 

درباره مسجد ابراهیم 

مسجد ابراهیم (الخلیل) یا غار مخپلا غاری زیر‌زمینی است که در شهر الخلیل (جبرون) در کرانه باختری واقع شده است. این مکان در هر سه دین اسلام، یهود و مسیحیت مکانی مقدس شناخته می‌شود. مسلمانان و یهودیان معتقدند این غار مدفن پیامبران الهی این مذاهب، ابراهیم، اسحاق و یعقوب و همسرانشان، سارا، رفقه و لیه است. 

ساختمان این عبادتگاه حدود دو هزار سال پیش هرود اول، پادشاه یهودی، ساختمانی دور این غار بنا کرد. این ساختمان در طول قرن‌ها بسته به گروه مذهبی‌ای که کنترل شهر را در دست داشتند، تبدیل به بنای مذهبی مختص به همان گروه شد. 

در حال حاضر بخشی از این ساختمان به عنوان مسجد برای عبادات مسلمانان و بخشی دیگر به عنوان کنیسه برای عبادت یهودیان استفاده می‌شود. بنای یادبودی که برای ابراهیم درون ساختمان، جایی که معتقدند مدفن ابراهیم درست در همان مکان زیر زمین واقع است، ساخته شده است، این مسجد و کنیسه را از هم جدا می‌کند، طوری که هم از کنیسه و هم از مسجد قابل دسترسی است. پس از کشتار سال ۱۹۹۴ در این مکان قسمت مسلمان و یهودی از هم جدا شده‌اند. با این همه هم مسلمانان و هم یهودیان ده روز در سال به طور اختصاصی به تمام ساختمان دسترسی دارند. 

 

آیا تصاویر پخش شده تازگی دارد؟

تردیدی نیست فضاهای به نمایش درآمده در ویدئو متعلق به مسجد ابراهیم یا غار مخپلا در کرانه غربی رود اردن است، اما سوال این است که آیا مسلمانان برای اولین بار اجازه بازدید از آن را پیدا کرده‌اند؟ 

جواب این سوال مطلقا منفی است. در ویدئو چیزی به این مضمون گفته نمی‌شود. تصاویری که در ویدیو نشان داده می‌شود، عمدتا تصاویر مسجد مسلمانان است که در تمام طول سال دسترسی به آن آزاد است و پیش‌تر تصاویری از حضور مسلمانان و عبادت آنها در این مکان منتشر شده است. 

به عنوان نمونه می‌توان به این تصویر اشاره کرد که در صفحه ویکی‌پدیای مسجد ابراهیمی منتشر شده است. تاریخ عکس سال ۲۰۱۴ میلادی است و  مسلمانان را در حال اقامه نماز نشان می‌دهد.

در یک نمونه می‌توان سایت شیعه‌نیوز  ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ منتشر شده و در آن تصاویری از فضای مشابه به نمایش درآمده در فیلم و نماز خواندن مسلمانان در مسجد ابراهیم منتشر شده است.

با این حساب جای شکی نیست که ویدئوی پخش شده حاوی نکته تازه‌ای نیست و این ادعا که «درب مسجد ابراهیمی برای اولین بار توسط دولت اسرائیل باز شده» اساس کذب و نادرست است. 

نادرست

گفته یا آمار، نادرست است یا دست‌کم سندی معتبر آن را رد می‌کند.

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.