برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی
باشگاه خبرنگاران جوان

باشگاه خبرنگاران جوان

وب‌سایت خبری

شنیده شدن صداهای عجیب در آسمان آستارا

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

شاخ‌دار

منبع صداهای عجیب در آستارا چیست؟

به تازگی ویدیویی در شبکه‌های مجازی دست به دست چرخیده و رسانه‌های رسمی در داخل ایران نیز آن را از ظهر روز سه‌شنبه هفتم شهریور ماه ۱۳۹۶ روی وب‌سایت‌های خود منتشر کرده‌اند. این ویدیو تصاویری از یک منظره را به همراه صداهای مبهمی نشان می‌دهد که ظاهرا منشاء آن مشخص نیست. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که اولین رسانه رسمی که این ویدیو را منتشر کرده سایت باشگاه خبرنگاران جوان است و پس از آن سایت‌های دیگر این ویدیو را به اشتراک گذاشتند.

در توضیح این ویدیو هم مطالبی نوشته و ادعاهایی مطرح شده است.

مثلا باشگاه خبرنگاران جوان نوشته: «ناسا این موضوع را یک پدیده طبیعی دانسته»

یا خبرآنلاین گزارش داده: «ناسا چندین بار اعلام کرده که ایجاد این صدا به علت افزایش فشار برخورد ابرها در ارتفاع های زیاد است که به علت تماس امواج و الکترون‌ها و فوتون های رسیده از خورشید که در میدان مغناطیسی زمین اسیر می شوند رخ می دهد.»

یا حساب کاربری خبرگزاری تسنیم در توییتر مدعی شده: عده‌ای معتقدند مربوط به اثرات آزمایش سلاح هارپ است.

یا کانال تلگرامی پرمخاطب «گیزمیز» نوشته: «استاد فیزیک دانشگاه ساسکاتاچوان (به احتمال زیاد منظور ساسکاچوان از استان‌های کانادا) می‌گوید صدا‌ها ممکن است حاصل موج‌هایی الکترومغناطیسی از سوی اورورا باشند. اورورا نوری طبیعی است که بیشتر در آسمان قطب شمال یا جنوب دیده می‌شود.»

اما اصل ماجرا چیست؟

مشابه ویدیوی آستارا و صداهای عجیب در آسمان بی‌سابقه نیست. نخستین بار در سال ۲۰۱۱ ویدیویی منتشر شد که ظاهرا صداهایی شیپور مانندی در آسمان شهر کیف پایتخت اوکراین طنین‌انداز می‌شود. صداهای این ویدیو شباهت عجیبی با یکی از صحنه‌های فیلم Red State دارد که چندماه پیش‌ترش اکران شده بود. پس از این ویدیو بود که ویدیوهای مشابه از سراسر جهان سر برآوردند که بسیاری از آنها از همان فایل صدای ویدیوی کیف استفاده کردند.

صداهای عجیبی که در ویدیوی آستارا شنیده‌ می‌شود متفاوت است اما منحصر به فرد نیست. دقیقا همان صداها که در یک ویدیوی دیگر که البته مکانش مشخص نیست ولی قطعا آستارا هم نیست و همین می‌تواند برای جعلی دانستن آن کافی باشد.
همچنین ساختن اینگونه اصوات کار دشواری نیست. آنطور که یک طراح صدا در ویدیویی در یوتیوب توضیح می‌دهد، با قرار دادن یخ بسیار سرد و خشک در کنار فلز‌های گرم می‌توان صداهایی مشابه آنچه در ویدیوهای مورد بحث می‌شنویم ساخت.

علاوه بر این هیچ یک از مقام‌های رسمی نیز وجود چنین پدیده‌ای را در منطقه تایید نمی‌کند.

از سوی دیگر منابع علمی نیز امکان وقوع پدیده‌ غیرمعمول را منتفی می‌دانند، چنانکه یک کارشناس نجوم ایرانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به طور مشخص این ویدیو را کاملا ساختگی خوانده است.


فهرستی از منابع در توضیح و رد این ویدیوهای جعلی:

&feature=youtu.be http://www.huffingtonpost.com/jason-boyett/are-the-strange-sounds-vi_b_1258049.html http://www.snopes.com/photos/supernatural/strangesounds.asp

جمع‌بندی

بررسی‌های ما نشان می‌دهد تمام جزییات ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌ها و مطالبی که درباره صداهای عجیب در آسمان آستارا منتشر می‌شود کاملا نادرست است و و هیچ منبع معتبری اظهار نظر منتسب به ناسا را تایید نمی‌کند.

تردیدی نیست تا به حال چنین پدیده‌ای در هیچ کجای ان اتفاق نیفتاده و هر آنچه تا کنون در رسانه‌های خارجی منتشر شده از سوی سایت‌های بی‌نام و نشان و غیرمعتبر بوده است و حقیقت ندارد.

ویدیوی منتشر شده در رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی ایرانی جعلی است و به وضوح صداگذاری شده است.

همچنین «هارپ» یک سلاح نیست، بلکه یک پروژه تحقیقاتی مربوط به مطالعه لایه‌ یونسفر جو زمین در ایالت آلاسکای آمریکا است. این پروژه به شدت مورد توجه علاقه‌مندان به نظریه توطئه و حتی برخی سیاستمداران است. هوگو چاوز رییس‌جمهور سابق ونزوئلا گفته بود هارپ قصد داشته در ایران زلزله ایجاد کند که به دلیل اشتباه فنی زلزله در هاییتی اتفاق افتاده است. تاکنون هیچ مدرک علمی درباره تاثیرات توطئه‌آمیز این پدیده، از سوی هیچ مرجع معتبر علمی تایید نشده است.

علاوه بر همه اینها ادعای مطرح شده درباره مطالب استاد دانشگاه «ساسکاچوان» درباره امواج الکترومغناطیسی اورورای قطبی ادعاهای نسبت داده شده به ناسا درباره اسارت «امواج و الکترون‌ها و فوتون‌های» خورشیدی در جو زمین هم مغشوش و بی‌معنی به نظر می‌رسد.  

با این حساب فکت‌نامه اصالت این ویدئو و مطالب منتشر شده در مورد آن را رد می‌کند و به آن نمره‌ «شاخ‌دار» می‌دهد. آن قدر که مرغ پخته هم بعد از فروکش کردن هیجان‌های اولیه از تماشای آن به خنده می‌افتد.

شاخ‌دار

گفته یا آمار، به قدری نادرست و مضحک است که حتی مرغ پخته هم به خنده می‌افتد!

درباره نشان‌های میرزاروش کار ما
پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.