برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی

فرانس۲۴: تانکی که یک خودروی غیرنظامی را زیر گرفت روسی نبوده است.

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۵ دقیقه

متن پیشِ رو، ترجمه مقاله‌ای است که نخستین‌بار در سایت آبزِِروِِرز (فرانس۲۴) منتشر شده است. اصل مقاله را در این لینک می‌توانید ببینید.

 

نویسنده‌: آرتور باماس

چندین ویدیو از زیر گرفته شدن یک خودروی غیرنظامی توسط یک تانک در روز ۲۵ فوریه بیشتر از ۱۰ میلیون بار در توییتر دیده شد. اما بر خلاف آنچه برخی از کاربرها ادعا کرده‌اند، این یک تانک روسی نیست که به طور عمدی یک شهروند را زیر گرفته باشد، بلکه شواهد بسیاری نشان می‌دهد که تانک اوکراینی است. 

«تروریست‌های روسی یک خودروی غیر نظامی را با تانک زیر گرفتند.» از روز ۲۵ فوریه، ویدیوهایی از زیر گرفته شدن یک خودرو توسط یک وسیله نقلیه زرهی در منطقه اُبلون شهر کی‌یف پایتخت اوکراین بیشتر از ۱۰ میلیون بار توسط کاربران دیده شده است. هم‌زمان با وقوع درگیری‌ها در این منطقه شمال شرقی کی‌یف، خیلی از حساب‌های کاربری فرانسوی و انگلیسی زبان ادعا کردند که این تصاویر یک تانک روسی را در حال زیر گرفتن عمدی یک غیر نظامی نشان می‌دهد. اما شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. برعکس، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تانک اوکراینی است.

اسکرین شات از یکی از توییت‌هایی که ادعا می‌کرد یک تانک روسی یک خودرو را زیر گرفته © Observers

آشکار شدن محل وقوع حادثه با سرنخ‌های بصری

ما در توییتر۷ فیلم مختلف پیدا کردیم که که این صحنه را از زوایای مختلف نشان می‌دهد. این ویدیو که از زاویه دور گرفته شده است، یک خودرو زرهی در حال دنده عقب گرفتن بعد از زیر گرفتن یک خودرو دیگر نشان می‌دهد. ویدیو دیگری، که از نمای نزدیک‌تر گرفته شده، همان تانک را قبل از برخورد به خودرو در حال سر خوردن نشان می‌دهد. یا در این صحنه، مردم در حال کمک به راننده خودرو هستند که به نظر می‌رسد از سانحه جان سالم به در برده است.

برای تایید اعتبار این ویدیوها ما موقعیت جغرافیایی و زمان هر یک را مشخص کردیم. برای این کار، ما از سرنخ‌های بصری در ویدیوها از جمله: مسیرهای تراموا، شکل جاده در مسیری که حادثه رخ داده و رنگ ماشین‌هایی که در نزدیکی محل حادثه پارک شده اند، استفاده کردیم. همه ویدیوها به طور قطع صبح روز ۲۵ فوریه در این منطقه در ناحیه اُبولونِ کی‌یف گرفته شده‌اند.

یک مثال از نشانه‌های بصری استفاده شده برای موقعیت یابی صحنه حادثه © Observers

 

اما آیا این یک تانک روسی است یا یک خودرو نظامی اوکراینی؟

بعد از بررسی موقعیت جغرافیایی و تاریخ، ما خودرو زرهی درگیر در حادثه را بررسی کردیم. همانطور که تعداد زیادی از روزنامه نگارها و محقق‌های منبع باز (open-source) ادعا کرده بودند، خودرو زرهی یک موشک‌انداز ضد هوایی به نام  Strela-10 است که در ارتش اوکراین استفاده می‌شود.

?s=20&t=gEPPqk5E1DBFn43h7zWNcg

سرنخ‌های دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد که این خودروی نظامی اوکراینی است. برای مثال، حرف Z در یک طرف تانک کشیده نشده است. این کار از ابتدای جنگ توسط نیروهای روسی برای متمایز کردن ادوات نظامی روسیه از مدل‌های مشابه اوکراینی صورت گرفته است.

علاوه بر آن، به گفته از راب لی دانشجوی دکترا در دپارتمان مطالعات جنگ دانشگاه King's College لندن، این نوع از موشک‌انداز زمین به هوا برای نبرد نزدیک در فضای شهری طراحی نشده است، بلکه کاربرد اصلی آن برای حمایت از نیرو‌های در حال عقب‌نشینی است.

 

دلایل محتمل برای حادثه

برای چه این خودروی زرهی اوکراینی یک خودروی غیر نظامی در این ناحیه از کی‌یف زیر گرفت؟ ویدیو‌های دیگری از لحظات پیش از حادثه جواب‌هایی برای این سوال به ما می‌دهند اما به دلیل وجود صحنه‌های آزار دهنده در آنها، تصمیم گرفتیم که آنها را منتشر نکنیم. این ویدیو‌ها سربازانی در لباس نظامی اوکراینی را لحظاتی پیش از حادثه برخورد خودروی زرهی اوکراینی و خودروی غیرنظامی نشان می‌دهند که در حال تعقیب و تیراندازی به راننده یک کامیون نظامی هستند. 

اسکرین‌شات از یکی از ویدیو‌هایی که صحنه تیراندازی در ابلون را نشان می‌دهد © Observers

 

اگرچه راننده کامیون نظامی هم لباس سربازان اوکراینی را به تن دارد، سرباز‌های اوکراینی دیگری که در فیلم‌ها شنیده می‌شوند، توضیح می‌دهند که راننده کامیون مظنون به خرابکاری برای روس‌ها در لباس سربازهای اوکراینی است. دقایقی قبل از این اتفاق، معاون وزیر دفاع اوکراین در فیسبوک اذعان کرد که ارتش روسیه تعدادی از وسایل نقلیه ارتش اوکراین را ضبط کرده و در حال حرکت به سمت کی‌یف است.

در ویدیو‌های متعددی، سربازان اوکراینی که در نزدیکی محل حادثه ایستاده‌اند، بعد از حادثه برخورد به خودرو زرهی حمله نمی‌کنند و خودروی زرهی هم تلاشی برای فرار نمی‌کند. به همین دلیل برخی از روزنامه‌نگارها بر این عقیده هستند که راننده خودرو زرهی نه یک خرابکار روس بلکه یک سرباز اوکراینی سردرگم از مهلکه تیراندازی که در نزدیکی اش رخ داده بوده، است. آنها بر این عقیده هستند که حادثه برخورد بین خودرو  زرهی و خودروی غیر نظامی تصادفی به دلیل شرایط جنگی رخ داده است.

?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1497231536437055499%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fobservers.france24.com%2Fen%2Feurope%2F20220301-video-debunked-russian-tank-crush-civilian-car-kyiv

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.