برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهگزارش‌هاگزارش

حیدر مصلحی، افشاگر «نقش صهیونیست‌ها در روی کار آمدن معاویه»

گزارش

زمان خواندن: ۲۱ دقیقه

حیدر مصلحی، متولد ۱۳۳۶ وزیر سابق اطلاعات ایران و جانشین فعلی دفتر عقیدتی-سیاسی فرماندهی کل قوا، از زیرمجموعه‌های دفتر رهبری است.

اگرچه طرح اتهامات بی‌اساس، رویه‌ای رایج در میان وزرای اطلاعات ایران دارد اما شهرت آقای مصلحی در این زمینه، منحصر به فرد محسوب می‌شود. این شهرت از سویی ناشی از سخنرانی‌های پرتعداد او در مورد نظریه‌های توطئه، و از سوی دیگر نتیجه اذعان رسمی حکومت به دروغ بودن ادعاهای مصلحی در برخی از بزرگ‌ترین پرونده‌های امنیتی دهه‌های اخیر بوده است.

به عنوان نمونه حیدر مصلحی در زمان وزارت خود، از دستگیری ده‌ها نفر به اتهام دست داشتن در ترور دست اندرکاران صنعت هسته‌ای ایران خبر می‌دهد و مدعی نابودی شبکه‌ای پیچیده از عوامل اسرائیل و آمریکا می‌شود. با وجود این، بعدها آشکار می‌شود که کلیه ادعاهای مصلحی در این زمینه به کلی ساختگی بوده و نیروهای او در عمل، کاری جز شکنجه افراد بیگناه برای وادار کردن آنها به اعتراف به  ترور انجام نداده‌اند. 

 

بازخوانی پرونده «ترور دانشمندان هسته ای»

پرونده «ترور دانشمندان هسته ای» از دی ماه ۸۸ باز می‌شود که مسعود علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه شریف در تهران به قتل می‌رسد. در پی ترور مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در آذر ۸۹ و سپس ترور مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی تاسیسات نطنز و رضا قشقایی راننده او در دی ۹۰ این پرونده اهمیت بیشتری می‌یابد. در این میان، فریدون عباسی استاد فیزیک دانشگاه امام حسین نیز در آذر ۸۹ هدف سوء قصد قرار می‌گیرد ولی زنده می‌ماند.

مجید شهریاری در شرایطی ترور می‌شود که وزارت اطلاعات، به خاطر آنکه تا یک سال از ترور مسعود علیمحمدی موفق به یافتن کوچک‌ترین سرنخی از عاملان آن نشده، هدف انتقاد قرار دارد. به عنوان نمونه در ۹ آذر ۸۹ عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان وقت تهران از دستگاه های امنیتی می‌خواهد پرونده آقای شهریاری «به سرنوشت پرونده دكتر علي محمدي تبديل نشود». او گلایه می‌کند که «قابل قبول نيست كه پرونده‌ها اين‌گونه بماند» و می‌افزاید: «ما نمي‌خواهيم تلاش ماموران را ناديده بگيريم اما توقع اين است كه عوامل حادثه دستگير شوند». پس از علنی شدن این گلایه، حیدر مصلحی و همکاران او که تا آن زمان خبری از دستگیری عاملان قتل نداده بودند، به اعلام کشفیات پی در پی در مورد «شبکه های ترور» می‌پردازند.

تنها شش هفته بعد، در ۲۰ دی ۸۹، به ناگهان وزارت اطلاعات مدعی می‌شود «یک شبکه متشکل از جاسوسان و تروریست‌های» وابسته به اسرائیل را منهدم و عوامل اصلی ترور آقای علیمحمدی را دستگیر کرده است. بلافاصله هم فیلم «اعترافات» یک ملی پوش سابق کیک بوکسینگ به نام مجید جمالی فشی در تلویزیون به نمایش در می‌آید که به ارتباط با موساد، آموزش دیدن در اسرائیل و ترور مسعود علیمحمدی «اعتراف می کند». هرچند بلافاصله، ساختگی بودن بخش های متعدد فیلم اعترافات مورد توجه عمومی قرار می‌گیرد. از جمله، معلوم می‌شود که تصویر «پاسپورت اسرائیلی» آقای فشی، با مونتاژ فتوشاپی عکس و نام او بر روی تصویری از پاسپورت اسرائیل که در گوگل در دسترس است تهیه شده (جمالی فشی بر مبنای همین نوع ادعاها، در ۲۶ اردیبهشت ۹۱ اعدام می‌شود).

علی رغم همه ابهامات، آقای مصلحی ۵ اسفند ۸۹ با حضور در برنامه «دیروز، امروز، فردا»، درباره «دستگیری شبکه ترور» تعریف می‌کند: «قضیه ترور شهید علیمحمدی و شهید شهریاری یک نکته قابل توجهی که دارد این است که شبکه ای بوده که این شبکه ارتباطات سرویس و ارتباطات در واقع موساد با این شبکه ارتباطات سلولی بوده، به هیچ وجه عرضی نبوده.... سرویس با تک تک این آدم ها ارتباط داشته [اما] این آدم ها به هیچ وجه با هم ارتباط نداشته اند». او کشف شبکه ادعایی را «پیام سنگینی» برای سرویس‌های جاسوسی بیگانه می‌داند و وعده انتشار اطلاعات بیشتر در آینده را  می‌دهد: «اعترافات قابل توجه دیگری وجود دارد که ما هنوز آنها را  به دلیل کارهای اطلاعاتی ای که داریم انجام می دهیم پخش نکرده ایم».

در ۲۵ خرداد ۹۱ ، وزارت اطلاعات باز با صدور بیانیه مدعی شناسایی و دستگیری «عوامل اصلی»  ترور مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی می‌شود. این وزارتخانه بدون اینکه توضیح دهد که ارتباط شبکه جدید با شبکه ادعایی مصلحی در ۵ اسفند ۸۹ –که آن هم مسئول ترور مجید شهریاری معرفی شده بود– چیست، ادعای «شناسایی عده‌ای از افسران اطلاعاتی» اسرائیل را مطرح می‌کند.

در ۲۸ خرداد ۹۱ حیدر مصلحی طی مصاحبه‌ای، در پاسخ به این سوال که چرا در بیانیه وزارت اطلاعات «نه به زمان بازداشت‌ها، نه به مکان و نه به تعداد متهمین اشاره شده بود» پاسخ نامفهومی ‌می دهد: «قطعا علت‌های متعدد و خیلی فنی دارد، زیرا این را در درجه اول رژیم اشغالگر قدس و آن سرویس‌های اطلاعاتی که در این ترور‌ها او را پشتیبانی می‌کردند، درک می‌کنند. شما توجه کنید به نوع اعلام خبر دستگیری‌ها در بی‌بی‌سی فارسی». مصلحی سپس می‌گوید: «در مورد مکان و مناطق بازداشت متهمین پس از رفع محذوریت‌هایی که داریم اعلام خواهیم کرد» (که چنین اتفاقی نمی‌افتد) و می‌افزاید: «در مورد تعداد بازداشتی‌ها هم برای آنکه شما دست خالی برنگردید، عرض می‌کنم در عملیات اخیر، نزدیک بیست نفر بازداشت شده‌اند».

او با ذکر اینکه اتهامات دستگیرشدگان «بیش از آن است که در اطلاعیه اخیر ما آمده بود» مدعی می‌شود: «اسرائیلی‌ها در اقدامات تروریستی گذشته مطلقا تنها نبوده‌اند. اسرائیلی‌ها فقط نقش یک نقاب را ایفا کرده‌اند و آن‌ها از اطلاعات و امکانات و آموزش و ارتباط دو سرویس CIA و MI6  در چند عملیات گذشته بهره برده‌اند».

وزیر اطلاعات وقت در ۱۶ تیر ۹۱ یک بار دیگر دامنه ادعاهای خود را گسترش می‌دهد و در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران،  پای چند کشور جدید را هم به میان می‌کشد: «در دستگیری های اخیر دو شبکه ترور و بمب گذاری دستگیر شدند... در این دو شبکه ارتباط میان دستگاه های اطلاعاتی آلمان، فرانسه، انگلیس، اسرائیل و آمریکا و سرویس های اطلاعاتی منطقه ای را می دیدیم». او در میان ابراز احساسات نمازگزاران تعریف می‌کند: «طی مدت ۶ ماهه با اقدامات داخلی و خارجی سربازان گمنام امام زمان در سردرگمی میان سرویس های اطلاعاتی به‌وجود آمده و نمی دانند که چه طور این دو شبکه لو رفت».

در ۱۵ مرداد ۹۱ شبکه یک سیما فیلمی به نام «کلوپ ترور» را روی آنتن صدا و سیما می‌فرستد که در آن ۱۳ نفر به جاسوسی و دست داشتن در ترور کارشناسان هسته ای  ایران «اعتراف» می‌کنند. عده ای از آنها مدعی می‌شوند که به اسرائیل رفته و در آنجا برای ترور و استفاده از مواد منفجره آموزش دیده‌اند. در کلوپ ترور، حیدر مصلحی در حالی که موسیقی حماسی پخش می‌شود می‌گوید:«لازم می دانم به سهم خودم این موفقیت بزرگ را به محضر مبارک آقا امام زمان، مقام معظم رهبری و ملت ایران و خانواده معزز شهدای ترور عرض تبریک و تهنیت داشته باشم.»

یکی از متهمان اصلی فیلم کلوپ ترور، مازیار ابراهیمی است که جلوی دوربین اعتراف می‌کند پس از آموزش در اسرائیل، مسئول تیم ترور مجید شهریاری شده و در ترور مسعود علیمحمدی هم نقش داشته است. ولی ۷ سال بعد، آقای ابراهیمی در مصاحبه‌ای از آلمان، به افشای پشت پرده ادعاهای مصلحی و همکارانش در فیلم کلوپ ترور می‌پردازد. او در مصاحبه‌ای با بی بی سی در ۱۲ مرداد ۹۸ با جزئیات توضیح می‌دهد که چگونه او و دیگر کسانی که در کلوپ ترور علیه خود اعتراف کرده‌اند این کار را زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسا انجام داده‌اند. آقای ابراهیمی همچنین افشا می‌کند که اثبات دروغ بودن اعتراف‌ها، به درگیری دستگاه‌های اطلاعاتی موازی و آزادی تمام متهمان پس از سه سال و نیم انجامیده است (به جز مجید جمالی فشی که دو ماه قبل از دستگیری او اعدام شده بود).   

پس از افشای آزادی مازیار ابراهیمی، که پیشتر از سوی وزارت اطلاعات به فرماندهی یک تیم ترور متهم شده بود، مسئولان حکومتی ایران هم به بی‌اساس بودن ادعاهای  حیدر مصلحی و همکارانش علیه متهمان به «ترور دانشمندان هسته ای» اذعان می‌کنند. حتی وزیر  بعدی اطلاعات محمود علوی، در ۱۲ شهریور ۹۸ مجلس می‌گوید که «متهمان ۵۳ نفر بوده‌اند و پس از احراز بی‌گناهی آنها ۴ میلیارد تومان بابت جبران خسارت به آنها پرداخت شده است».

اما با افشای ساختگی بودن ادعاهای چند ساله آقای مصلحی در مورد کشف «تیم‌های ترور هسته‌ای» و ارتباط آنها با سرویس‌های جاسوسی کشورهای متعدد، او هیچ توضیحی در مورد اظهارات قبلیش نمی‌دهد و حتی با وجود درخواست علنی برخی نمایندگان مبنی بر لزوم پاسخگویی وزیر اطلاعات وقت،وی ترجیح می‌دهد ساکت بماند.

 

اصرار بر عاملیت «یک زن فاحشه» در اعتراضات ۸۸

به دنبال انتخابات ۱۳۸۸ و اعتراضات خیابانی گسترده در تهران و سایر شهرهای ایران، مصلحی مجموعه‌ای از ادعاهای عجیب را در مورد معترضان مطرح می‌کند که بسیاری از آنها، حتی در دادگاه‌های یکطرفه پس از انتخابات هم جدی گرفته نمی‌شوند.

در ۷ بهمن ۸۸، یکی از معاونان حیدر مصلحی که نام او ذکر نمی‌شود با ادعای دستگيری يک زنی که «تاکنون مجرد بوده و به کشورهای زیادی مسافرت داشته» و «بعد از انتخابات وارد ايران شده»، می‌گوید که این زن «با تعداد زیادی از اراذل و اوباش دوست بوده و آنها را در خانه خودش می‌آورده و در هنگام اغتشاشات از آنها استفاده می‌کرده است». معاون مصلحی می‌افزاید این شخص مورد نظر «وابسته به انجمن پادشاهی است» و «با یکی از ديپلمات‌های اروپائی در زمينه مواد مخدر همکاری داشته».

این ادعا به حدی بی‌اساس است که حتی در رسانه‌های حکومتی ایران هم بازتاب چندانی نمی‌یابد. ولی آقای مصلحی، پس از پایان دوره وزارت خود ناگهان به داستان «استخدام اراذل و اوباش توسط یک زن» در جریان اعتراضات ۸۸ علاقه مند می شود و این داستان را، هر بار با تغییر دادن بخش‌هایی از آن در سخنرانی‌هایش تعریف می‌کند.

حیدر مصلحی، به عنوان نمونه در ۸ دی ۹۳ می‌گوید: «در فتنه ۸۸... یک زن فاحشه ایرانی از طرف سرویس‌های بیگانه ماموریت داشت تا با پول و تطمیع، ۵۰۰ نفر از اراذل و اوباش را به خیابان‌ها بکشاند». مصلحی در ۱۱ دی ۹۵ ملیت زن ادعایی را از ایرانی به اروپایی تغییر می‌دهد: «در فتنه ۸۸ استفاده از اراذل و اوباش در دستور کار قرار گرفته بود که با انجام کارهای اطلاعاتی متوجه شدیم یک فاحشه اروپایی با حمایت های مالی بسیار سنگین در یکی از شهرک های اطراف کرج مستقر شده و ۵۰۰ نفر اراذل و اوباش را فرماندهی می کند».

او سپس در ۲۴ اردیبهشت ۹۶ داستان خود را با محوریت «یک زن فاحشه ایرانی که از کشور اروپایی به ایران آمده بود» و افزودن بخش هایی جدید در مورد ارتباط این زن با چهره‌های داخل کشور تعریف می‌کند . به روایت آقای مصلحی زن مورد بحث نه تنها «در حاشیه تهران ۵۰۰ نفر از اراذل اوباش را به صورت برنامه ریزی با هدف براندازی نظام تربیت کرده بود»، که «با بعضی از افراد نیز بر اساس خطی که امریکایی ها داده بودند، ارتباط داشت».

مصلحی در همین راستا، در ۷ دی همان سال، کشته شدن ندا آقا سلطان در جریان اعتراضات ۸۸ را هم به «گروهی خاص» نسبت می‌دهد که توضیح بیشتری در مورد هویت آنها ندارد: "طی رصدهایی که داشتیم متوجه شدیم در یکی از چهارراه‌های شهر تهران گروهی خاص فعالیت می‌کنند... این گروه نوع اقداماتشان حساب شده و در راستای تخریب نظام بود؛ کشته‌سازی ندا آقا سلطان نیز توسط همین گروه اتفاق افتاد». وی در واکنش به تظاهرات ۲۵ بهمن۸۹-که به حصر رهبران «جنبش سبز» منجر می‌شود و در ۵ اسفند ۸۹ هم از کشته شدن فردی در تظاهرات به دست مجاهدین خلق سخن می‌گوید: «ما در این بحث شهید داشتیم، شهیدی است که به دست نفاق به شهادت رسیده... فردی در این رابطه دستگیر شده که اسلحه داشته، از مجموعه نفاق بوده. ماموریت داشته.... این یکی از موفقیت های خوب است ... بحمدالله دستگیر شده. اطلاعات خوبی هم دارد می دهد» (هرچند بعدها هیچ عضوی از سازمان مجاهدین خلق یا سازمان‌های دیگر، در هیچ دادگاهی به این اتهام حکم نمی‌گیرد). 

وزیر اطلاعات وقت، همچنین در صحبت های  ۷ دی خود با ذکر اینکه اعتراضات ۸۸ کار «عوامل منطقه‌ای و عوامل فرا منطقه‌ای» بوده می‌افزاید: «عوامل منطقه‌ای عبارت بودند از کشورهای اطراف و حوزه خلیج‌فارس که دستگاه‌های اطلاعاتی آنها به نیابت ازMI6  و CIA فعالیت می‌کردند که اسناد آن نیز وجود دارد». مصلحی در ۸ دی ۹۳ باز بدون توضیح در مورد آنکه چرا زمانی که وزیر اطلاعات بوده «اسناد» ادعایی خود را منتشر نکرده، سفارت بریتانیا در تهران را عامل به کارگیری «اراذل و اوباش» در اعتراضات ۸۸ می‌داند: «ما با سند و مدرک می‌دانیم که کارکنان سفارت انگلیس از یک سال قبل از انتخابات سفرهای مختلفی را به نقاط کشور داشتند و با نخبگان کشور دیدار می‌کردند. همچنین استفاده از اراذل و اوباش یکی از اصول اساسی انگلیس در ایجاد فتنه است». 

او در ۲۸ بهمن ۹۴ می گوید کارکنان سفارت بریتانیا، در اعتراضات ۸۸ «اراذل و فاحشه ها» را وارد میدان کرده‌اند: «در سال ۸۸ بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان و عوامل سفارت انگلیس در کشور پراکنده شده و برنامه‌های خود را به خواص القا می‌کردند... دو استراتژی [آنها] عمده استفاده از خواص و نیز استفاده از اراذل و اوباش است که در کودتای ۲۸ مرداد استفاده از اراذل و اوباش و فاحشه‌ها را دیدیم که در فتنه ۸۸ دقیقا این اتفاق افتاد».

آقای مصلحی در ۹ آبان ۹۵ تعداد عوامل سفارت بریتانیا را ۲۰۰ نفر عنوان می‌کند که سراغ «نخبگان کشور» رفته‌اند: «در فتنه ۸۸ سفارت انگلیس بیش از ۲۰۰ نفر آدم داشت و تعدادی زیادی از این افراد هم انگلیسی بودند، بقیه‌شان ایرانی‌های همراه آنها بودند. این‌ها در کل کشور پراکنده شدند و در راستای مسیری که می‌خواستند سراغ نخبگان کشور رفتند».

همه اینها در حالی است که در ۷ بهمن ۸۸ یک «معاون وزير اطلاعات»، دولت آلمان را به دست داشتن در اعتراضات ۸۸ متهم می‌داند. این معاون مصلحی ادعا می‌کند «سرويس اطلاعاتی آلمان» و «دو ديپلمات‌ آلمانی به نام‌های مستعار یوگی و اينگو» از جمله عوامل پشت پرده اعتراضات جنبش سبز در عاشورای ۸۸ بوده‌اند. معاون حیدر مصلحی همچنین می‌گوید سازمان مجاهدین خلق «عمده اغتشاشات اين روز را رهبری می‌کرده» و مدعی نقش «چريک‌های فدايی خلق، حزب توده و چپ‌های نو» در تظاهرات روز عاشورا  می‌شود. نهایتا، به مجموعه ادعاهایش این را هم می‌افزاید که «گروه بهائيت هدايت‌گر اغتشاشات در روز عاشورا بوده».

 

«اسیدپاشی‌های اصفهان کار انگلیس بود»

حیدر مصلحی گذشته از اظهارات مرتبط با پرونده‌های دوران وزارت –همچون اعتراضات ۸۸  در مورد پرونده های غیر مرتبط با زمان مسئولیت خود نیز مدعی دسترسی به اطلاعات عجیب است.

مثلا در ۹ آبان ۹۳ و در بحبوحه اسیدپاشی های اصفهان، در حالی که دیگر سمتی در دستگاه امنیتی ایران ندارد از کشفیات خود در پرونده سخن می‌گوید: «بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دریافتیم که یک توطئه طراحی شده داخل و بیرون مشترک با هم است که در این شکی نیست... بعد از اسیدپاشی اصفهان فضای سنگین رسانه‌ای را راه‌اندازی کردند که این به‌طور دقیق طراحی شده و پشت‌صحنه آن هم سرویس های جاسوسی هستند که بنده اطمینان دارم سرویس جاسوسی انگلیس (ام.آی.6) پشت این موضوع است». مصلحی در ۱۲ اسفند ۹۴ در مورد دستگیری جاسوسی گزارش می دهد که می‌خواسته  فقط در تهران چند صد میلیون دلار خرج کند: «این جاسوس مأموریت داشت تا از طرف آمریکا چندصد میلیون دلار فقط برای شهر تهران خرج کند تا در مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی جریان‌سازی کند و شبکه جریانی ایجاد کند». 

او همچنین در ۳۱ اردیبهشت ۹۵ در واکنش به رفتن فائزه هاشمی به ملاقات هم‌بندی سابق خود فریبا کمال آبادی از رهبران جامعه بهاییان -در دوران مرخصی خانم کمال آبادی از زندان-  به افشای پشت پرده‌های این ملاقات برای مردم چالوس می‌پردازد: «من به عنوان یه آدم اطّلاعاتی دارم به شما مردم عزیز چالوس عرض می‌کنم آن زنیکه که میرود با بهائیت دیدار می‌کند؛ مستقیماً از انگلیس داره دستور می‌گیرد».

وزیر اطلاعات دولت دهم به دنبال اعتراضات دی ماه ۹۶ نیز، در ۱۴ دی شروع این اعتراضات را کار انگلیسی ها می‌داند: «دو ماه قبل وزیر خارجه انگلیس به ایران آمد تا کد رمزهای خاص را به جاسوس‌های انگلیسی مستقر در ایران بدهد». او تاکید می کند که اصولا «بعد از انقلاب، MI6  انگلیس در پشت صحنه همه توطئه‌هایی که در ایران اتفاق افتاده، بوده است».

حیدر مصلحی در عین حال که وقوع‌ بسیاری از تحولات ایران را به انگلیسی ها نسبت می‌دهد، برخی اتفاقات تاریخی را که بریتانیا واقعا در آنها نقش داشته کار اسرائیل می‌داند. 

او مثلا تشکیل عربستان سعودی در سال  ۱۳۱۱ (۱۹۳۲ میلادی) را کار اسرائیل می‌داند که در سال ۱۳۲۷ (۱۹۴۸ میلادی) تاسیس شد. مصلحی در ۳۰ بهمن ۹۸ اعلام می کند که «آل سعود ساخته شده اسرائیل است" و وعده می دهد: "به زودی نابودی آل سعود محقق خواهد شد».

آقای مصلحی در اظهار نظری دیگر در ۲۷ فروردین ۹۶ حتی مدعی نقش داشتن صهیونیست‌ها در به قدرت رسیدن معاویه در ۱۴ قرن پیش می‌شود. او با هشدار در مورد «کار کردن دشمن روی شخصیت های سیاسی» مثال می‌زند: «معاویه را یک یهودی صهیونیست بر سر کار آورد. حالا شما فکر کنید که بعد از  ۱۴۰۰ سال آیا ممکن نیست یهود صهیونیسم دوباره باز از این حربه استفاده کند؟»

مصلحی در ۲۹ آذر ۹۷ با اصرار بر کشف تاریخی خود می گوید: «بر اساس مطالعه دقیق عرض می کنم که وقتی معاویه به مدینه آمد، یک یهودی صهیونیست به او می گوید برو خود را به پیامبر بچسبان و او تا جایی پیش رفت که لقب کاتب وحی گرفت؛ اما معاویه چه شد؟ او در پروسه بیش از ۲۰ ساله، حاکم شامات می شود و بعد از حاکمیت شامات، نزدیک 21 سال حاکمیت کل دنیای اسلام را به دست می گیرد.»

ادعاهای او در مورد نقش صهیونیست‌ها در تحولات مختلف، در حالی انتشار می‌یابند که طرفداران محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران، خود آقای مصلحی را متهم می‌کنند که در معرض «نفوذ» اسرائیل قرار داشته است. 

در ۱۰ شهریور ۹۷  کانال تلگرامی دولت بهار وابسته به احمدی نژاد مدعی می‌شود عوامل اسرائیلی در زمان وزارت حیدر مصلحی «بیشترین نفوذ» را داشته‌اند و حتی مدیرکل میز اسرائیل در معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، در سال ۹۱ به اتهام «جاسوسی» دستگیر شده است.

 

بشارت «فروپاشی آمریکا» با سوء تفاهم گوگلی

حیدر مصلحی پس از سرکوب معترضان به انتخابات ۸۸  تقریبا هر سال یک مضمون تکراری را بیان کرده که عبارت از پیش بینی بروز «فتنه» در انتخابات آینده یا سال بعد بوده است.

وزیر اطلاعات دولت دهم، مثلا در ۱۵ شهریور ۹۰ در مورد بروز توطئه «تقابل جدی با نظام و ائتلافات علنی و عمدتاً مخفی جریان فتنه با جریان انحرافی» در انتخابات مجلس نهم هشدار می‌دهد.  او همچنین در مورد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال ۹۲ اعلام خطر می‌کند و از نقشه‌های دشمنان برای «تغییر نظام» در این انتخابات سخن می‌گوید. در ۱۲ اسفند ۹۱ مجددا این وزیر از «تحرکات جریان فتنه» در روز انتخابات مجلس نهم سخن می‌گوید: «این جریان با پشتوانه مالی داخلی و خارجی خود را مجهز کرده و می‌خواهد برای انتخابات برنامه‌هایی داشته باشد».

آقای مصلحی در ۲۸ بهمن ۹۴ در آستانه انتخابات خبرگان پنجم و مجلس دهم از فتنه جدیدی سخن می‌گوید: «فتنه فعلی که در آن قرار داریم اولا قابل حس کردن نیست. ثانیا پیچیده است ثالثا تدریجی است... رابعا امروز با جریحه دار کردن احساسات به پیش نمی روند».  حیدر مصلحی در ۲۷ دی ۹۵ هشدار مشابهی را در مورد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در سال ۹۶ مطرح می‌کند: «دشمن در حال برنامه ریزی برای فتنه در سال آینده  است... می گوید که باید در سال ۹۶ طبقه متوسط به پایین جامعه را به کف خیابان بکشانیم... می خواهد کاری کند که ما فرد منتخب را به اشتباه انتخاب کنیم».

مصلحی در ۱۳ خرداد ۹۷ باز هشدار می دهد: «در سال ۹۷ یا ۹۸ قطعا دشمن فتنه‌ای را طراحی می‌کند و محور آن نیز، ولی فقیه است... باید خودمان را برای مقابله با این ‏حرکت‌ها آماده کنیم‎». او ۱۱ تیر ۹۸ نیز این هشدار جدید را مطرح می‌کند که: «شمار صهیونیزم‌ها در داخل کشور بسیار زیاد است... طرح نهایی که در حال حاضر بر علیه کشور برنامه ریزی می کنند فتنه در امسال و ماه‌های آینده است».

حیدر مصلحی در کنار پیش بینی مکرر وقوع «فتنه» در ایران، پیش بینی‌هایی را هم در مورد وضعیت کلی جهان مطرح می‌ٔکند و از جمله بشارت «فروپاشی آمریکا» را می‌دهد.

به عنوان نمونه در ۲۴ اردیبهشت ۹۶ مدعی می‌شود: «در فضای مجازی ۱۳ میلیون مقاله توسط اندیشمندان آمریکایی در دانشگاه های مختلف آمریکا نوشته شده که فروپاشی آمریکا را از بُعد اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی مطرح کرده... در این مقالات که تماما توسط دانشمندان آمریکایی نوشته شده است، انقلاب اسلامی ایران را به عنوان عاملی در فروپاشی مطرح کرده اند. او در ۲۷ مرداد 9۹۶6 تاکید می‌کند: «اگر جست‌وجویی در اینترنت انجام دهیم با ۱۴ میلیون مقاله در مورد آمریکای در حال فروپاشی مواجه می‌شویم که خود آمریکایی‌ها نوشته‌اند و اکثراً به این موضوع اشاره دارند که منشأ نابودی آمریکا، انقلاب اسلامی است».

وزیر اطلاعات سابق در ۱۱ تیر ۹۸ مجددا می‌گوید: «اگر لفظ آمریکا را در فضای مجازی به صورت انگلیسی جستجو کنیم، تقریبا ۱۴ میلیون مقاله توسط هیات‌های علمی دانشگاه‌های مختلف نوشته شده که آمریکا در حال نابودی است و جالب اینکه این دانشگاه‌ها از مراکز علمی خود غربی‌هاست... ۷۰ درصد این مقالات گفته است، عامل این فروپاشی انقلاب اسلامی ایران است».

مصلحی در ۵ دی ۹۸ با تمجید از سخنان آیت الله خامنه ای در مورد «افول آمریکا»، باز از وجود «چندین میلیون مقاله از اندیشمندان آمریکایی درباره افول آمریکا» سخن می‌گوید و می افزاید «۷۰ درصد مقالات منشاء افول آمریکا را انقلاب اسلامی دانسته اند». چهار روز بعد هم خبر می‌دهد: «۱۰ میلیون مقاله توسط اندیشمندان آمریکایی نوشته شده که قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آمریکا در حال فروپاشی است... ۷۰ درصد مقاله‌هایی که در رابطه با فروپاشی آمریکا منتشر شده منشا این فروپاشی را انقلاب اسلامی می‌دانند». 

حیدر مصلحی در ۵ مرداد ۹۹ با تمجید مجدد از اینکه «مقام معظم رهبری با تسلط کاملی که بر اوضاع جهانی دارند، بحث افول آمریکا را مطرح کرده اند»، مبنای اظهارات رهبر را توضیح می‌دهد: «در فضای مجازی بیش از ۱۴ میلیون مقاله از افراد سرشناس و دانشگاهی درباره فروپاشی آمریکا عنوان شده است که این نشان می دهد که کلام رهبری در این موضوع بی علت نیست».

بعد از نخستین اشارات وزیر سابق اطلاعات به داستان ۱۴ میلیون مقاله در سال ۱۳۹۶، سایت طنز حلزون یادآوری می‌کند که تصور مصلحی از انتشار این تعداد مقاله در مورد «سقوط آمریکا»، ناشی از وجود ۱۴ میلیون نتیجه برای سرچ گوگل معنی انگلیسی آن یعنی USA downfall است (تعداد این نتایج، اکنون در سال ۱۳۹۹ به مراتب بیشتر شده). به عبارت دیگر، آقای مصلحی ظاهرا تصور کرده که اگر دو کلمه «سقوط» و «آمریکا» پشت سر هم در موتور جستجوی گوگل نوشته شوند، تعداد نتایج حاصل نشان دهنده تعداد «مقالات» علمی انتشار یافته در مورد «سقوط آمریکا» است. در حالی که تعداد نتایج این جستجو در گوگل، نشان دهنده تعداد «صفحاتی» در اینترنت است که در آنها کلمات «سقوط» و «آمریکا» وجود دارد (و لزوما هم نه هر دو تای آنها با هم). صفحاتی که مثلا ممکن است برخی از آنها آدرس وبلاگ یا سایتی باشند که در گوشه ای از آنها کلمه «سقوط» و در گوشه ای دیگر کلمه «آمریکا» وجود دارد، و حتی امکان دارد در آن وبلاگ یا سایت، تنها یکی از این دو کلمه وجود داشته باشد. در نتیجه، درصد بسیار کوچکی از نتایج سرچ انگلیسی «سقوط آمریکا» مربوط به نوشته‌هایی در مورد نزول جایگاه آمریکا خواهند بود، و البته درصد پایینی از این نوشته‌ها مقالات دانشگاهی هستند.

برای درک بهتر اینکه نتیجه جست‌وجوی «سقوط آمریکا» تا چه حد از تصورات آقای مصلحی فاصله دارد، می توان یادآوری کرد که (در این لحظه) با سرچ انگلیسی «سقوط هند» و «سقوط خورشید»، برای اولی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار و برای دومی ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نتیجه به دست می‌آید، یا جست‌وجوی عبارت‌های بی معنای «دنیا تمام شد» و «گربه سگ است» برای اولی ۶۶۶ میلیون و برای دومی ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون نتیجه تولید می‌کند. همچنین، با جستجوی فارسی «سقوط ایران» و عبارت بی معنی «سقوط عمه» هم به ترتیب ۱۲۵ میلیون و ۲۹ میلیون نتیجه به دست می‌آید.

چنین نتایجی، طبیعتا نشان نمی‌دهند که در دانشگاه‌های ایالات متحده و جاهای دیگر مثلا بیش از ۱۸ میلیون مقاله در مورد «سقوط خورشید» و بیش از ۲ میلیارد مقاله راجع به «سگ بودن گربه» نوشته شده، یا دانشگاه های جمهوری اسلامی ۱۲۵ میلیون مقاله در مورد سقوط ایران تهیه کرده‌اند. اما نشان دهنده قواعدی ابتدایی در جستجوی گوگل هستند که بی اطلاعی از آنها، به نتایج طنزآلود می‌انجامد. حتی باعث می‌شود تا کسی که مسئولیت حساس وزارت اطلاعات را بر عهده داشته، به راحتی باور کند که دانشگاهیان آمریکا ۱۴ میلیون مقاله در پیش بینی سقوط کشورشان نوشته‌اند، و سپس با تکرار این خبر بی اساس در سخنرانی‌های متعدد، به خبر خود این بخش ساختگی جدید را نیز اضافه کند که «۷۰ درصد مقاله‌هایی که در رابطه با فروپاشی آمریکا منتشر شده منشا این فروپاشی را انقلاب اسلامی می‌دانند». 

داستان ۱۴ میلیون مقاله، در واقع، نمونه ای مثال زدنی از اخباری ساختگی است که از سوی تصمیم گیران ارشد سیاسی و امنیتی ایران پراکنده می‌شوند و به طور اجتناب‌ناپذیر، بسیاری از نیروهای حکومتی هم آنها را جدی می‌گیرند.

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.