برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهگزارش‌هاگزارش

۱۴۶۱ روز، ۲۹۰ نماینده؛ خروجی مجلس به روایت عدد و رقم

گزارش

زمان خواندن: ۷۰ دقیقه

بیش از سه ماه از پایان کار مجلس دهم می‌گذرد. در این گزارش با استناد به آمار و ارقام به این خواهیم پرداخت که کارنامه فعالیت یک دوره کامل مجلس در جمهوری اسلامی چگونه است.

برای تهیه این گزارش صرفا از شاخص‌های کمی استفاده شده است. این شاخص‌ها به ما نشان می‌دهد صرف نظر از کیفیت فعالیت‌های نمایندگان، خروجی کمی چهار سال فعالیت مجلس دهم چه بوده است.



خلاصه آمارها

افتتاحیه مجلس دهم: ۸ خرداد ۱۳۹۵

اختتامیه: ۷ خرداد ۱۳۹۹ 

تعداد نمایندگان: ۲۹۰ نفر 

تعداد نمایندگان پیش از مراسم اختتامیه: ۲۸۶ نفر 

در دوره مجلس دهم ۳ نماینده فوت کرده و دو نماینده از سمت خود استعفا داده‌اند. جای خالی یکی از این پنج نماینده در انتخابات میان‌دوره‌ای پر شده است. 

محمدعلی حسین زاده (نماینده مراغه و عجب شیر) قبل از مراسم افتتاحیه در اثر تصادف رانندگی فوت کرد. محمد نعیم امینی فرد، (نماینده ایرانشهر) در اثر تصادف رانندگی از دنیا رفت و مرتضی صفاری نطنزی، (نماینده نطنز) از استان اصفهان، در اثر بیماری جان باخت. 

از دو نماینده مستعفی محمد دهقان (نماینده طرقبه) به عضویت شورای نگهبان در آمد و داریوش اسماعیلی (نماینده سروستان) در ماه‌های پایانی برای پست معاونت وزیر به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیوست.

تعداد جلسات علنی : ۴۳۱ جلسه در حدود ۱۷۰۰ ساعت 

متوسط تعداد جلسات کمیسیون‌های اصلی ۱۲۰ جلسه در حدود ۵۰۰ ساعت

با این حساب هر نماینده مجلس دهم تقریبا ۱۷۰۰ ساعت را در جلسات صحن علنی و حدود ۵۰۰ ساعت را در جلسات رسمی کمیسیون گذرانده است. 

قانون‌گذاری

در مجموع ۱۷۴ قانون در مجلس دهم تصویب شده است. ۵۷ قانون در سال اول، ۴۸ قانون در سال دوم، در سال سوم ۲۷ قانون و ۴۲ قانون در سال آخر تصویب شده‌اند. 

در مجموع ۶۷۸ طرح و لایحه در مجلس دهم مطرح شده است. از این میان ۳۱ درصد لوایحی بوده‌اند که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است. ۱/۵ درصد سهم لوایح شورای عالی استان‌ها است و ۶۷ درصد سهم طرح‌هایی است که توسط نمایندگان تهیه شده است. 

به طور متوسط در چهار سال عمر این مجلس به طور متوسط هر ۵۱ ساعت شبانه‌روز یک طرح یا لایحه در کمیسیون‌های مجلس به جریان افتاده است. اما در نهایت شانس تبدیل شدن یک طرح و لایحه به قانون در مجلس دهم یک به ۴ بوده است.

آن طور که سامانه قوانین مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد از این میان ۱۹۱ طرح و لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال شده است و در نهایت در طول عمر مجلس دهم ۱۷۴ مصوبه مجلس به عنوان قانون در روزنامه رسمی به چاپ رسیده است. 

با این اوصاف شانس تصویب طرح‌ها و لوایح در صحن علنی ۳ به ۱۰ است. یعنی از هر ۱۰ طرحی که ارائه شده نهایتا ۳ طرح به صحن علنی راه یافته و به عنوان قانون پیشنهادی به شورای نگهبان ارسال شده است.

اطلاعات موجود در سامانه طرح‌ها و لوایح مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۲۰ درصد دیگر طرح‌ها و لوایح به دلیل مخالفت شورای نگهبان رد می‌شوند. 

نظارت

آمار و ارقام نشان می‌دهند اگرچه در ظاهر حجم فعالیت نمایندگان در طرح سوال، تذکر و ارائه طرح‌های تحقیق و تفحص زیاد است، اما خروجی مجلس دهم چندان قابل ملاحظه نیست.

در مجلس دهم به طور متوسط هر ۲۴ ساعت ۸ تذکر کتبی یا شفاهی به دولت داده شده و ۲ سوال از وزرا و رئیس جمهور اعلام وصول شده است. فقط ۵ درصد سوال‌ها در صحن علنی مطرح شده‌اند. وضعیت ۷۵ درصد سوال‌های نمایندگان مشخص نیست. 

هر دو جلسه علنی یک طرح تحقیق و تفحص اعلام وصول شده است، اما کمتر از ۴ درصد این طرح‌ها به سرانجام رسیده‌اند. 

نمایندگان مجلس دهم از ۳۹ وزیر پیشنهادی دولت به ۲۸ نفر رای اعتماد داده‌اند. مجلس دهم در مجموع ۶ بار استیضاح انجام داده که منجر به برکناری دو وزیر شده است.

تعداد کل شکایات ثبت شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم ۱۱,۲۶۸ شکایت بوده است که به ۲۲۵ مورد آن در کمیسیون رسیدگی شده. تعداد شکایات ارجاعی به قوه قضائیه ۷ شکایت، تعداد بازرسی‌های میدانی ۳۳ مورد بوده است. 

طبق آمار مردم به طور متوسط هر ۲۴ ساعت ۸ شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ ثبت کرده‌اند. اما هر هفته تنها یک بار یک شکایت در کمیسیون مطرح شده است. به عبارتی کمتر از ۲ درصد شکایت‌های ثبت شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم در صحن کمیسیون بررسی شده‌اند. 

تعداد کل گزارش‌های تحقیقی تکمیل و ارائه شده به هیات رئیسه مجلس ۱۵ گزارش است که تنها ۱۰ گزارش در صحن قرائت و ۵ گزارش در صحن قرائت نشده‌اند. 

بودجه

مجلس دهم طی ۴ سال، ۱۹۸۷ میلیارد تومان بودجه داشته است. این بودجه در این چهار سال صرف هزینه اداره مجلس و حقوق و مزایای نمایندگان و کارکنان مجلس شده است. 

بودجه سال اول (۱۳۹۵) ۴۳۳ میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان که با احتساب تورم ارزش آن در سال ۱۳۹۸ برابر ۷۹۷ میلیارد و ۹۶۴ میلیون تومان است. 

بودجه سال دوم (۱۳۹۶): ۵۵۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان که با احتساب تورم ارزش آن در سال ۱۳۹۸ برابر ۹۴۴ میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان است. 

بودجه سال سوم (۱۳۹۷): ۵۶۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان که ارزش آن در سال ۱۳۹۸ برابر ۷۵۶ میلیارد و ۹۲۹ میلیون تومان است. 

بودجه سال چهارم (۱۳۹۸): ۴۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

بودجه فوق شامل بودجه مرکز پژوهش‌ها، کتابخانه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی نیست. این ۳ نهاد هر کدام بودجه جداگانه دارند.


بازگشت به ابتدای مقاله


تحقیق و تفحص

هیات رئیسه مجلس دهم در مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحص از دستگاه‌های دولتی را اعلام وصول کرد. علاوه بر این پنج طرح نیز به دلیل مغایرت با آیین‌نامه داخلی مجلس پس از اعلام وصول توسط هیات رئیسه بایگانی شد. 

بررسی‌ها نشان می دهد در مجلس دهم تنها گزارش نهایی ۹ طرح تحقیق و تفحص نمایندگان در صحن علنی مجلس قرائت شده است. 

طرح‌های تحقیق و تفحص تکمیل شده

اعضای هیات‌های تحقیق و تفحص در مجلس دهم، جمعا ۱۰ طرح تحقیق و تفحص را به سرانجام رساندند. گزارش ۹ هیات‌های تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت و پرونده ۹ شرکت، موسسه یا نهاد دولتی به قوه قضاییه ارجاع شد. گزارش یک طرح نیز به رغم آماده شدن فرصت قرائت در صحن مجلس را نیافت.

هر ۹ طرح تحقیق و تفحص قرائت شده در صحن که می توان آنها را طرح‌های به سرانجام رسیده تحقیق و تفحص مجلس دهم نامید، به قوه قضاییه ارجاع شده ولی روشن نیست قوه قضاییه به آنها رسیدگی و حکمی صادر کرده است یا نه. شواهد نشان می دهد قوه قضاییه هیچ رسیدگی قضایی بر اساس گزارش نمایندگان مجلس انجام نداده و حکمی صادر نکرده، چرا که اگر محاکمه‌ها برگزار می شد، اخبار آن مخفی نمی ماند. تنها به پرونده تخلفات مدیران شرکت‌های خودروسازی و اخلال گران بازار خودرو در قوه قضاییه پرداخته شده که ربطی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس ندارد چرا که پیش از قرائت گزارش مجلس و ارجاع آن به قوه قضاییه، رسیدگی به آن در دستگاه قضایی شروع شده بود.


بازگشت به ابتدای مقاله


سوال‌ها

نمایندگان مجلس دهم، جمعا ۳۱۶۸ سوال از وزرای دولت حسن روحانی را به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کردند.

بیشترین و کمترین سوال از وزرا

وزیر راه و شهرسازی با ۳۷۷ سوال در طول مجلس دهم بیشتر از سایر وزرا در معرض پرسش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۳۲ سوال مورد کمترین پرسش قرار گرفته، که نشان می‌دهد جاده و مسکن، بیشترین و امنیت و دفاع، کمترین دغدغه ذهنی نمایندگان مجلس دهم بوده است. (وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز جمعا ۱۱ بار مورد پرسش واقع شد این وزارتخانه در سال چهارم مجلس دهم تاسیس شد به همین خاطر کماکان وزارت دفاع را باید در ردیف کمترین پرسش دانست.)

کارت زرد به وزرای دولت 

نمایندگان مجلس دهم ، جمعا ۲۴ بار از کارت زرد برای اخطار به وزرای دولت استفاده کردند. وزرای علوم و اقتصاد با ۵ کارت زرد بیشترین کارت را از مجلس دریافت کردند ضمن اینکه وزرای امور خارجه، اطلاعات، دفاع، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، بهداشت، صنعت، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان نیز کارتی از مجلس دریافت نکردند. سهم هر یک از وزرا از کارت زرد نمایندگان به این شرح است:

 

سوال از رئیس جمهور

نمایندگان مجلس دهم جمعا پنج سوال را از رئیس جمهور تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند. این سوال‌ها پس از برگزاری جلساتی میان سوال کنندگان و نمایندگان، رئیس جمهور به صحن علنی آمد. محور پنج سوال نمایندگان از رئیس جمهور به این شرح بود:

  • استمرار تحریم‌های بانکی
  • عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز
  • عدم اقدام شایسته دولت در کاهش نرخ بیکاری
  • افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی
  • رکود اقتصادی شدید چندین ساله

نمایندگان مجلس دهم پس از استماع پاسخ‌های حسن روحانی رئیس جمهور، تنها از پاسخ‌های او در خصوص سوال اول (استمرار تحریم‌های بانکی) قانع و از سایر پاسخ‌های او قانع نشدند.


بازگشت به ابتدای مقاله


تذکر به رئیس جمهور و وزراتذکر به رئیس جمهور و وزرا

نمایندگان مجلس دهم، جمعا ۱۵,۴۵۳ تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا دادند. ۱۰,۴۸۴ تذکر کتبی و ۴۹۶۹ تذکر آنها شفاهی بود که در صحن مجلس ابراز شد.

از مجموع ۱۵,۴۵۳ تذکر نمایندگان به رئیس جمهور و وزرا سهم رئیس‌جمهور ۲۸۵۰ تذکر (۸۸۷ تذکر شفاهی و ۱۹۶۳ تذکر کتبی) و سهم وزرا ۱۲,۶۰۳ تذکر (۴۰۸۲ تذکر شفاهی و ۸۵۲۱ تذکر کتبی) بوده است.

نمایندگان مجلس دهم از مجموع ۲۸۵۰ تذکری که به رئیس‌جمهور دادند (۸۸۷ تذکر شفاهی و ۱۹۶۳ تذکر کتبی) ۱۶۵ تذکر به شخص رئیس جمهور و ۲۶۸۵ تذکر نسبت به عملکرد دستگاه‌های زیر مجموعه رئیس جمهور از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر دستگاه‌ها بوده است. 

نمایندگان مجلس دهم بعد از رئیس‌جمهور، بیشترین تذکر را به وزیر جهاد کشاورزی داده‌اند با ۱۵۰۰ تذکر و کمترین تذکر را به وزیر اطلاعات داده اند با ۱۲۰ تذکر. (وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با ۲۲ تذکر کمترین است ولی این نکته را باید در نظر داشت که این وزارتخانه در سال چهارم مجلس دهم تاسیس شد)


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون اصل ۹۰

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل ۹۰ قانون اساسی تشکیل شده است. این اصل می‌گوید: 

«هر کس‏ شکایتی‏ از طرز کار مجلس‏ یا قوه‏ مجریه‏ یا قوه‏ قضائیه‏ داشته‏ باشد، می‏ تواند شکایت‏ خود را کتبا به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ عرضه‏ کند. مجلس‏ موظف‏ است‏ به‏ این‏ شکایات‏ رسیدگی‏ کند و پاسخ‏ کافی‏ دهد و در مواردی‏ که‏ شکایت‏ به‏ قوه‏ مجریه‏ و یا قوه‏ قضائیه‏ مربوط است‏ رسیدگی‏ و پاسخ‏ کافی‏ از آنها بخواهد و در مدت‏ متناسب‏ نتیجه‏ را اعلام‏ نماید و در موردی‏ که‏ مربوط به‏ عموم‏ باشد به‏ اطلاع‏ عامه‏ برساند».

پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری، تخلفات دولتی، فساد اقتصادی و قضایی مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون اصل ۹۰ است. این کمیسیون پای ثابت هیات نظارت بر انتخابات شوراها است و چهار کاندیدا را برای عضویت در این هیات معرفی کرده که مجلس از میان آنها دو نفر را به عضویت هیات برمی گزیند.

این کمیسیون ۸ عضو ثابت و از هر کمیسیون تخصصی، یک نفر به عضویت کمیسیون اصل ۹۰ در می‌آید. انتخاب ۸ عضو ثابت کمیسیون اصل ۹۰ همواره از چالش‌های هیات رئیسه مجلس در هر دوره است چرا که کمتر نماینده ای علاقمند به عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ است. در مجلس دهم به دلیل کمبود داوطلب، علی لاریجانی رئیس مجلس شخصا به این کمیسیون پیوست تا حد نصاب ۸ نفره کمیسیون تکمیل شود ولی باز یک کرسی ثابت این کمیسیون خالی ماند و کمیسیون کار خود را با ۷ عضو ثابت انجام داد. در سال سوم امیر خجسته از کمیسیون شوراها و امور داخلی به کمیسیون اصل ۹۰ پیوست تا ۸ کرسی این کمیسیون تکمیل شود.

اعضای کمیسیون در مجلس دهم

رئیس کمیسیون: داود محمدی (هر ۴ دوره)

اعضای ثابت: داود محمدی (قزوین) ، ولی داداشی (آستارا)، فردین فرمند (میانه)، محمدرضا امیرحسنخانی (طبس)، علی لاریجانی (قم)، فرهاد تجری (گیلان‌غرب)، بهرام پارسایی (شیراز)، امیر خجسته (همدان)

اعضای متغیر 

محمدجواد ابطحی (آموزش و تحقیقات، خمینی شهر)، محمدمهدی افتخاری (عمران، فومن و شفت)، محمود بهمنی (اقتصادی، ساوجبلاغ و طالقان)، اکبر ترکی (بهداشت و درمان، فریدن، چادگان)، روح‌‌الله حضرت‌پور طلائیه (قضایی و حقوقی، ارومیه)، مجتبی ذوالنوری (امنیت ملی، قم)، محمداسماعیل سعیدی (فرهنگی، تبریز)، رضا شیران خراسانی (اجتماعی، مشهد)، علی‌محمد مرادی (کشاورزی، قروه و دهگلان)، محمدرضا منصوری (صنایع و معادن، ساوه و زرندیه)، قاسم میرزایی‌نیکو (شوراها و امورداخلی، دماوند و فیروزکوه)، مجید ناصری‌نژاد (انرژی، شادگان)، عزت‌الله یوسفیان‌ملا (برنامه و بودجه، آمل)

کمیته‌های تخصصی کمیسیون اصل ۹۰

کمیسیون اصل ۹۰ پنج کمیته تخصصی دارد: کمیته فرهنگی و اجتماعی؛ کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی؛ کمیته سیاسی و نظامی؛ کمیته قضایی؛ کمیته مجلس و امور ویژه

شکایات وارده به کمیسیون اصل ۹۰

در مجموع ۱۱,۲۶۸ از قوای سه گانه در کمیسیون اصل ۹۰ به ثبت رسیده است. آمار و فرجام شکایات به این شرح است:

گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم، ۱۵ موضوع مهم را بررسی و گزارش آن را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده که ۱۰ مورد آن در صحن قرائت و ۵ مورد هنوز در صحن علنی قرائت نشده است. عنوان گزارش‌ها به شرح زیر است:‌

  • گزارش فیش‌های حقوقی نامتعارف و غیرقانونی. این گزارش در تاریخ؛ ۱۳۹۵/۷/۱۳
  • گزارش عملکرد دولت در پروژه مسکن مهر؛ ۱۳۹۵/۷/۲۵
  • گزارش نابسامانی در فرآیند و نحوه پیگیری پرونده‌های تحقیق و تفحص؛ ۱۳۹۶/۷/۱۲
  • طرز کار قوه مجریه در ابلاغ و اجرای قوانین مصوب اعم از دائمی و آزمایشی و تهیه و تنظیم مقررات و آیین نامه‌های اجرایی مربوطه؛ ۱۳۹۶/۸/۲۴
  • گزارش مطالبات غیرجاری بانک‌ها؛ ۱۳۹۷/۳/۱
  • گزارش بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های خدمت رسان و ستاد بازسازی استان کرمانشاه؛ ۱۳۹۷/۵/۱۰
  • گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ ۱۳۹۸/۲/۲گزارش اقدامات دستگاه‌های مسئول در خصوص مصوبات هیات وزیران و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا؛‌۱۳۹۸/۲/۳
  • گزارش حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در اجرای ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس؛ قرائت نشده
  • گزارش تهیه شده درباره زمین خواری، بررسی علل و مصادیق تخلفات در حوزه اراضی و املاک از قبیل تغییر کاربری و تملک اراضی دولتی، ساخت و ساز غیرمجاز، و تصرف؛ قرائت نشده
  • گزارش بررسی علل و مصادیق تخلفات در حوزه اراضی و املاک از قبیل تغییر کاربری، تملک اراضی دولتی، ساخت و ساز غیرمجاز، تصرف و ...؛‌۱۳۹۸/۸/۱۳
  • گزارش آسیب شناسی قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی و بررسی طرز کار دستگاه‌های متولی اجرای قانون در ادوار چهارم و پنجم انتخابات شوراها؛‌۱۳۹۸/۸/۲۷
  • گزارش سیل فروردین ۱۳۹۸ و بررسی علل وقوع آن بویژه سیل شیراز و طرز کار دستگاه‌های مسئول؛‌ قرائت نشد
  • گزارش بررسی سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران-یاسوج؛ قرائت نشد
  • گزارش بررسی اجمالی مشکلات، آسیب‌ها، و چالش‌های مرتبط با صنعت خودرو اعم از تولید و واردات و طرز کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروساز؛ قرائت نشد

پرونده‌های ارجاعی به قوه قضاییه

کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس دهم ۷ شکایت را به دلیل عدم ارسال پاسخ توسط مقام‌های مسئول یا عدم ارسال پاسخ کافی و مستند در مهلت قانون به قوه قضاییه ارجاع داده است:

  • پرونده شکایت از معاون امور مجلس وزارت خانه جهاد کشاورزی
  • پرونده شکایت از معاون امور مجلس وزارت خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • پرونده شکایت از استانداری البرز
  • پرونده شکایت از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری
  • پرونده شکایت از استاندار و شهردار تهران
  • پرونده سیل فروردین ۱۳۹۸ شیراز
  • پرونده سقوط هواپیمایی تهران-یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان

مهمترین پرونده‌های رسیدگی شده در کمیسیون اصل ۹۰

کمیسیون اصل ۹۰ در جریان رسیدگی به شکایات ثبت شده در کمیسیون، نشست‌هایی را با مقام‌های مسئول برگزار و جهت رسیدگی به برخی از آنها هیات بازرسی اعزام کرده تا به شکایت رسیدگی کنند. اهم پرونده‌های رسیدگی شده در کمیسیون اصل ۹۰ به این شرح است:

  • بررسی عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  • بررسی وضعیت خدمات بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
  • بررسی وضعیت محصولات تراریخته در کشور
  • بررسی عملکرد بانکها و معوقات بانکی
  • بررسی وضعیت قاچاق کالا و ارز
  • پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
  • بررسی آلودگی رودخانه‌های مهم استان‌های گیلان، مازندران و گلستان
  • بررسی وضعیت منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار
  • بررسی وضعیت فرودگاه‌های کشور
  • بررسی علل تصادفات جادها
  • بررسی گم شدن دکل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران
  • بررسی نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و مجتمع هرمزال
  • بررسی نظام جامع مالیاتی
  • بررسی طرح آمایش سرزمین
  • بررسی مشکلات شرکت‌های تولید کننده قیر در تامین مواد اولیه
  • بررسی پروژه‌های نیمه تمام عمرانی کشور
  • بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول استان کرمان در خصوص تخریب دهکده گل‌ها
  • بررسی اختلاف کانون سردفتران و دفتریاران با نیروی انتظامی در خصوص انتقال سند خودرو
  • بررسی موضوع معطل ماندن اجرای ماده ۳۱ قانون نظارت بر رفتار قضات
  • بررسی راهکارهای فرآیند کیفرزدایی و کمک به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها
  • بررسی مراجعه برخی از وراث اشخاص متوفی به مراجع قضایی جهت خارج از شمول نمودن اموال متوفی از مالیات
  • بررسی شکایت مالکین پروژه مسکونی ارغوان مطرح در دادسرای ویژه جرائم اقتصادی
  • رسیدگی به اطاله و نحوه اجرای آراء قطعی در واحد اجرای احکام دیوان عدالت اداری
  • بررسی شکایات واصله از عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی
  • بررسی پرونده حقوق‌های نجومی و طرح ساماندهی حقوق و دستمزد مقامات و مدیران
  • بررسی وضعیت مسکن مهر
  • بررسی پرونده گزارش نابسامانی در فرآیند و نحوه پیگیری پرونده‌های تحقیق و تفحص
  • افزایش جمعیت مهاجرین افاغنه در ایران خصوصا در استان فارس
  • پرونده‌های مربوط به زمین خواری
  • بررسی پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه
  • پرونده واردات و قاچاق دارو
  • وضعیت عفاف و حجاب و عملکرد دستگاه‌ها در اجرای مصوبه سال ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • نحوه انعقاد برخی قراردادهای وکالت توسط برخی دستگاه‌ها با وکلا و تضییع حقوق بیت المال (نهاد کتابخانه‌های کشور)
  • رسیدگی به عملکرد سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی
  • بررسی شکایت از عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
  • بررسی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه
  • بررسی عملکرد بنیاد شهدا و ایثارگران
  • بررسی طرح تحول نظام سلامت
  • بررسی تخریب خانه‌های تاریخی شیراز
  • بررسی پرونده آزادسازی حریم سواحل
  • بررسی شکایات واصله از عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی
  • بررسی شکایات واصله از دیوان محاسبات کشور
  • بررسی مشکلات پروژه‌های نیمه تمام کشور

بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون آموزش

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۹۷ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۱۶ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۷ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۳۴ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: یک سفر به ترکیه 

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۱۵ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: یک طرح

کمیسیون آموزش و تحقیقات در محدوده آموزش و پرورش عمومى، آموزش فنی و حرفه ‏اى، آموزش عالى، تحقیقات و فناوری قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون  با سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارتباط دارد. ارتباط این کمیسیون با وزارت بهداشت محدود به حوزه آموزش پزشکی و دانشکده‌های پزشکی است.

دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های وابسته به سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی از دیگر دستگاه‌های علمی، تحت نظارت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون آموزش

رئیس کمیسیون: محمدمهدی زاهدی (سال اول، دوم و چهارم)، محمدرضا عارف (سال سوم)

اعضا:‌ محمدرضا عارف (تهران)، اسفندیار اختیاری (زرتشتیان)، داود محمدی (تهران)، جبار کوچکی‌نژاد (رشت)، محمود صادقی (تهران)، کارن خانلری (ارامنه شمال)، فاطمه سعیدی (تهران)، علیرضا سلیمی (محلات)، فریده اولادقباد (تهران)، جواد ساداتی‌نژاد (کاشان)، محمد قمی (کوهدشت)، ضیاءالله اعزازی‌ملکی (بناب)، محمد بیرانوندی (خرم‌آباد)، محمدجواد ابطحی (خمینی شهر)، حمایت میرزاده (گرمی)، محمدباقر عبادی (بیرجند)، محمد باسط درازهی (سراوان)، فرهاد فلاحتی (قاینات)، قاسم احمدی‌لاشکی (نوشهر)، اسدالله عباسی (رودسر)، محمود نگهبان سلامی (خواف)، حبیب‌الله دهمرده (زابل)، محمدمهدی زاهدی (کرمان).

کمیته‌های تخصصی کمیسیون آموزش

کمیسیون آموزش برای انجام ماموریت‌های محوله، پنج کمیته تخصصی دارد. کمیته علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی، کمیته آموزش و پرورش، کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی و کمیته مهارتی

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون آموزش

کمیسیون آموزش و تحقیقات در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۷ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون آموزش و تحقیقات بوده است. 

سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون آمورش

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم، جمعا ۳۴ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور و یک سفر به ترکیه برای بازدید از مدارس خارج از کشور در استانبول داشته‌اند. 

تعداد جلسات کمیسیون آموزش

کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم، جمعا ۱۹۷ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون آموزش

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره ارزی
  • بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش
  • بررسی مشکلات و مطالبات فرهنگیان و تخصیص بودجه جهت رفع مشکلات
  • بررسی مشکلات بورسیه‌های دانشگاه‌ها و علل خودکشی یک نفر از آنان
  • بررسی تقاضای ماده ۲۳۶ درخصوص چگونگی انتخاب فرهنگیان اعزام به خارج
  • بررسی تقاضای ماده ۲۳۶ در خصوص مدارس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش
  • بررسی و تطبیق آزمون دستیاری پزشکی با استانداردهای سازمان سنجش
  • ارزیابی شاخص‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مدارس کشور
  • تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه
  • سند ۲۰۳۰ یونسکو
  • بررسی پرونده پژوهشکده شاخص پژوه و تعیین تکلیف آن
  • بررسی نظام آموزش مهارت‌های فردی و حرفه‌ای
  • نحوه برگزاری همایش‌ها در دانشگاه‌ها
  • برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و پرورشی مدارس
  • طرح تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • نحوه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو
  • نحوه برگزاری آزمون دستیاری تخصصی
  • طرح رتبه بندی معلمان
  • طرح اصلاح بند الف ماده۹۰ قانون برنامه توسعه ششم

گزارش‌های کمیسیون آموزش در موارد مهم 

  • گزارش اعلام نتایج ذخیره علوم پزشکی بیش از حد مجاز توسط دانشگاه آزاد اسلامی
  • گزارش بررسی اعلام نتایج آزمون دانشگاه آزاد اسلامی
  • گزارش علت حادثه آتش سوزی مدرسه‌ای در استان سیستان و بلوچستان و فوت ۴ دانش آموز
  • گزارش اقدامات انجام شده در خصوص حادثه آتش سوزی در مدرسه اسوه حسنه همدان
  • گزارش نحوه رسیدگی به مدارس استان‌های سیل زده کشور
  • گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
  • گزارش عدم پرداخت حقوق معلمان و کارکنان مدارس خارج از کشور
  • گزارش مدرک تحصیلی آقای حسین فریدون
  • گزارش مدارس استان سیستان و بلوچستان
  • علت صدور مجوز رشته‌های جدید در مراکز غیرانتفاعی آموزش عالی

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون آموزش

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در مجلس دهم در صحن علنی مجلس بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۱۶ سوال بود که ۱۴ سوال‌ آن از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ۲ سوال از وزیر آموزش و پرورش بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته ۵ سوال مطرح شده از وزیر علوم را وارد و به او کارت زرد دادند. 

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون آموزش

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون آموزش و تحقیقات ۱۵ طرح بود که تنها به یک طرح رسیدگی شد مابقی طرح‌ها یا بدون رسیدگی مختومه و یا کماکان نزد کمیسیون است که مجلس یازدهم باید به آنها رسیدگی کند.


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون اجتماعی

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۲۵ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۶ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۱۳ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۱۴ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: بدون سفر خارجی

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۱۷ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: یک طرح

کمیسیون اجتماعی در محدوده امور ادارى و استخدامى، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون به قانونگذاری و نظارت بر بخش‌های مرتبط در دولت مشغول است. اعضای این کمیسیون بر عملکرد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، بنیاد شهدا و امور ایثارگران و سازمان حفاظت از محیط زیست نظارت دارد و با مسئولان این دستگاه‌ها رابطه کاری نزدیک دارد خصوصا در فصل بودجه، این کمیسیون می‌کوشد، نیازهای مالی این دستگاه‌ها را تامین و سهم بیشتری از بودجه را برای آنها جلب کند. مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رسیدگی به قشر آسیب پذیر جامعه از دیگر وظایف اعضای این کمیسیون است.

اعضای کمیسیون اجتماعی

کمیسیون اجتماعی ۲۳ عضو دارد، سهم این کمیسیون از زنان مجلس به نسبت سایر کمیسیون‌ها بیشتر است در این کمیسیون ۵ زن و ۱۸ مرد حضور دارد.

رئیس کمیسیون: سلمان خدادادی (سال اول و سوم)، عبدالرضا عزیزی (سال دوم و چهارم)

اعضا: سهیلا جلودارزاده (تهران)، سمیه محمودی (شهرضا)، ناهید تاج‌الدین (اصفهان)، زهرا ساعی (تبریز)، علیرضا محجوب (تهران)، مسعود رضایی (شیراز)، حسن لطفی (رزن)، علی ساری (اهواز)، علی رستمیان سبزه‌خانی (دلفان)، شکور پورحسین شقلان (پارس‌آباد)، احمد بیگدلی (خدابنده)، محمدرضا بادامچی (تهران)، عباس گودرزی (بروجرد)، علی کرد (خاش)، عبدالرضا عزیزی (سیروان)، رضا شیران‌خراسانی (مشهد)، سلمان خدادادی (ملکان)، خدیجه ربیعی (بروجن)، رسول خضری (پیرانشهر)، روح‌الله بابایی صالح (قزوین)، جلیل مختار (آبادان)، محمد وحدتی هلان (بستان‌آباد)، حمزه امینی (هشترود).

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون اجتماعی

کمیسیون اجتماعی در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۱۳ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون اجتماعی بوده است. 

سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون اجتماعی

اعضای کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، جمعا ۱۴ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته اند. آنها جمعا از ۷ استان کشور بازدید داشته اند و به سفر خارجی هم نرفته اند. در مجموع کمیسیون اجتماعی از جمله کمیسیون‌های مجلس است که کمترین سفر را به صورت کمیسیونی داشته‌اند.

تعداد جلسات کمیسیون اجتماعی

کمیسیون اجتماعی در سه سال اول فعالیت خود جمعا ۵۰ جلسه (۳۶ جلسه سال اول، ۱۴ جلسه سال دوم) برگزار کرده است.

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون اجتماعی

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • نظارت بر نحوه اجرای قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب سال ۱۳۹۰ که منتج به ارائه لایحه ای در اواخر فروردین در دولت و ارسال آن به کمیسیون در تاریخ ۵/۲/۹۷ شد.
  • استعلام از سازمان برنامه و بودجه در خصوص تعداد نیروهای شاغل در دولت به تفکیک دستگاه و نوع رابطه استخدامی
  • استعلام از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص موضوعات کارگری مجموعه آپادانا سرام
  • استعلام از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اعزام نیروی کار به ژاپن
  • استعلام از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص موضوع نیروهای موسوم به ارکان ثالث در وزارت نفت
  • صندوق‌های بیمه و بازنشستگی، وضعیت موجود و چشم اندازه آینده
  • نظام اداری کشور
  • بررسی آسیب‌های اجتماعی و طرق پیشگیری، کنترل و مقابله
  • بررسی مسائل و مشکلات کلان شهرها از قبیل حاشیه نشینی و مقابله منظم، مستمر و جدی با مقوله آسیب‌های اجتماعی
  • جستجوی راهکارهای کاهش خطر پذیری اقشار مستعد از قبیل جوانان، زنان سرپرست خانوار و دانش آموزان
  • مشارکت در تدوین برنامه ششم با نگاه خاص به مسائل اشتغال، خانواده، روابط کار و تعاون
  • اشتغال و کارآفرینی
  • تعاون و رفاه توسعه و تقویت نظارت بر پیوست‌های اجتماعی طرح‌ها

گزارش‌های کمیسیون در موارد مهم

  • استنکاف از اجرای قانون تفسیری بند الف تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی
  • عدم اجرای موادی از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون اجتماعی

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در مجلس دهم در صحن علنی مجلس بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۶ سوال بود که ۴ سوال‌ آن از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک سوال از وزیر نفت و یک سوال از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته تنها سوال مطرح شده از وزیر نفت را وارد و به او کارت زرد داد. 

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون اجتماعی

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون اجتماعی ۱۷ طرح بود که تنها به ۱ طرح رسیدگی شد و این طرح تا مرحله پایانی دنبال شد و گزارش نهایی آن در صحن علنی مجلس قرائت شد از فرجام مابقی طرح‌ها اطلاعی در دست نیست. انتظار می‌رود مجلس یازدهم آنها را رسیدگی کند.


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون اقتصادی

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۶۹ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۱۴ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۳۳ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۲۵ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: ۶ سفر به چین، ایتالیا، هلند، ترکیه، دانمارک و یونان

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۵۴ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: صفر

کمیسیون اقتصادی در محدوده مسائل اقتصادی، بانکی، دارایی و سرمایه گذاری قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با وزارتخانه «امور اقتصاد و دارایی» دارد. بانک مرکزی، گمرک، سازمان امور مالیاتی و صندوق‌های مالی از دیگر دستگاه‌های اقتصادی و پولی، تحت نظارت اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون اقتصادی

رئیس کمیسیون: محمدرضا پورابراهیمی (سال اول و دوم و سوم)، الیاس حضرتی (سال چهارم)

اعضا: محمدرضا پورابراهیمی (کرمان)، فرید موسوی (تهران)، ناصر موسوی لارگانی (فلاورجان)، حمدالله کریمی (بیجار)، عامر کعبی (آبادان)، قرجه طیار (گنبد کاووس)، علی‌اکبر کریمی (مرکزی )، زهرا سعیدی (مبارکه)، تقی کبیری (خوی)، معصومه آقاپور علیشاهی (شبستر)، سید کاظم دلخوش اباتری (صومعه سرا)، احمد انارکی محمدی (انار و رفسنجان)، حسن حسینی (شاهرود)، علی اسماعیلی (نور)، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی (مشهد)، رحیم زارع (آباده)، محمد حسن‌نژاد (مرند و جلفا)، عین‌الله شریف‌پور (ماکو)، محمود بهمنی (ساوجبلاغ)، محمود شکری (تالش)، فاطمه حسینی (تهران)، شهاب نادری (پاوه)، الیاس حضرتی (تهران)

کمیته‌های تخصصی کمیسیون اقتصادی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای انجام ماموریت‌های محوله، ۴ کمیته تخصصی دارد. اسامی و ترکیب هیات رئیسه کمیته‌ها به این شرح است: کمیته اقتصاد مقاومتی، کمیته بازرگانی، کمیته بازارهای مالی و کمیته مالیه عمومی

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش نسبتا فعالی داشته، به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۳۳ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون اقتصادی بوده است. 

سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون اقتصادی

اعضای کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم، جمعا ۲۵ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته‌اند. اعضای کمیسیون همچنین ۶ سفر خارجی به کشورهای چین (جهت بررسی نحوه اجرای سامانه های گمرکی)، ایتالیا (جهت برگزاری نشست با فعالان اقتصادی و مسئولان اتاق‌های بازرگانی)، هلند (جهت بررسی نحوه اجرای قانون مالیات)، ترکیه (جهت بررسی نحوه اجرای صندوق مکانیزه فروش)، دانمارک (جهت بررسی نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده) و یونان (جهت بررسی بازار بورس و سرمایه) داشته‌اند.

تعداد و موضوع جلسات کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم جمعا ۱۶۹ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون اقتصادی

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • گزارش مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  • بررسی چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی
  • نحوه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی (خصوصی سازی)
  • بررسی بانکداری جمهوری اسلامی و قانون بانک مرکزی ایران
  • نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده
  • بررسی مشکلات صندوق‌ها و موسسات مالی و اعتباری
  • بررسی سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی 
  • بررسی مشکلات گمرک و فساد و تبانی در مناطق آزاد

گزارش‌های کمیسیون در موارد مهم

  • بررسی نقض و عدم اجرای کامل قوانین توسط بانک مرکزی موضوع موسسه کاسپین
  • بررسی تخلفات منطقه آزاد ماکو
  • پیگیری نحوه اجرای بند ب ماده ۲۵۷ قانون برنامه ششم توسعه 
  • بررسی آخرین وضعیت تولید، توزیع، قیمت گذاری نهاده‌های کشاورزی و محصولات دامی موضوع نظارت و تنظیم بازار
  • عملکرد سازمان امور مالیاتی در رسیدگی و تشخیص وصول مالیات از عملکرد دلالان پتروشیمی
  • نحوه مقدار و ارزش ارز ارائه شده به زوار اربعین
  • اجرای ناقص قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار
  • اجرای ناقص بند ف تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کشور
  • عملکرد غیرقانونی سازمان خصوصی سازی در واگذاری شرکت‌های دولتی در سال ۱۳۹۶
  • گزارش پیگیری نحوه اجرای بند ب ماده ۱ قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران
  • گزارش اجرای ناقض قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار توسط کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط
  • گزارش نحوه پرداخت سود سپرده گذاران موسسات منحله وحدت توسط بانک مرکزی

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون اقتصادی

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در مجلس دهم در صحن علنی مجلس بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۱۴ سوال بود که هر ۱۴ سوال‌ آن از وزیر امور اقتصادی و دارایی بود. نمایندگان مجلس ۱۱ مورد، سوال را وارد ندانستند یا از پاسخ‌های وزیر قانع شدند. مسعود کرباسیان یک بار و فرهاد دژپسند ۲ باز از مجلس کارت زرد گرفتند.

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون اقتصادی

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون اقتصادی ۵۴ طرح معادل ۳۰ درصد کل طرح‌های اعلام وصول شده بود اما از فرجام این طرح‌ها اطلاعی در دست نیست.


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۵۹ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۳۳ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۱۲ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۶۴ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: ۵ سفر به روسیه، ترکیه، سوریه، ارمنستان و عراق

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۶ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: یک

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در محدوده مسایل امنیتی، نظامی و دیپلماسی قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون با ۴ وزارتخانه اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه و کشور ارتباط کاری دارد. نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، سفارت خانه‌ها و شورای تامین استان‌ها از دیگر دستگاه‌های امنیتی، نظامی و دیپلماتیک، تحت نظارت اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هستند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی

رئیس کمیسیون: علاءالدین بروجردی (سال اول و دوم)، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه (سال سوم) و مجتبی ذوالنوری (سال چهارم)

اعضا: علاء‌الدین بروجردی (بروجرد)، شهروز برزگر کلشانی (سلماس)، حسین نقوی حسینی (ورامین)، علی نجفی خوشرودی (بابل)، مجتبی ذوالنوری (قم)، مسعود گودرزی (ممسنی)، ولی‌الله نانواکناری (بابلسر)، محسن علوی (لامرد)، جواد کریمی قدوسی (مشهد)، هادی شوشتری (قوچان)، مرتضی صفاری نطنزی* (نطنز)، کمال دهقانی فیروزآبادی (تفت)، محمد ابراهیم رضایی (خمین)، محمدمهدی برومندی (مرودشت)، ابوالفضل حسن بیگی (دامغان)، کاظم جلالی** (تهران)، محمدجواد جمالی نوبندگانی (فسا)، هاجر چنارانی (نیشابور)، قاسم جاسمی (کرمانشاه)، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه (اسلام آباد غرب)، علیرضا رحیمی (تهران)، اردشیر نوریان (شهرکرد)، مصطفی کواکبیان (تهران)

* مرتضی صفاری‌نطنزی پیش از پایان دوره نمایندگی در اثر بیماری درگذشت.

** کاظم جلالی پیش از پایان دوره نمایندگی با قبول سفارت ایران در روسیه، از نمایندگی مجلس استعفا داد و عازم مسکو شد.

کمیته‌های تخصصی کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای انجام ماموریت‌های محوله، ۵ کمیته تخصصی دارد. کمیته روابط خارجی، کمیته امنیت، کمیته دفاعی، کمیته حقوق بشر و کمیته هسته‌ای

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۱۲ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است. 


سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون امنیت ملی

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، جمعا ۶۴ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته اند. بازدید از سایت‌های هسته‌ای و مرزهای کشور مهمترین و تکراری ترین برنامه سفر اعضای این کمیسیون بوده است. اعضای کمیسیون امنیت ملی به پنج کشور روسیه، ترکیه، سوریه، ارمنستان و عراق نیز سفر کرده اند.

تعداد جلسات کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم حداقل ۱۶۲جلسه برگزار کرده است. لیست مهمترین موضوعات مطرح شده در کمیسیون امنیت ملی به این شرح است:

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون امنیت ملی

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی حادثه تروریستی اهواز در مراسم رژه نیروهای مسلح
  • بررسی عملکرد قانون بودجه مرتبط با ستاد کل نیروهای مسلح
  • بررسی اقدامات متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام
  • بررسی عملکرد و بودجه سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع
  • بررسی اقدام متقابل علیه آمریکا در واکنش به تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • بررسی تحولات هسته‌ای ایران
  • بررسی چالش‌های امنیتی حوزه آب
  • بررسی چالش‌های بانکی در تعاملات بین المللی
  • بررسی پیام رسان‌های داخلی
  • بررسی روابط ایران با کشورهای منطقه و جهان
  • بررسی ناامنی‌های تهران و شهرستان‌ها
  • بررسی تحولات مرزی

گزارش‌های کمیسیون امنیت در موارد مهم

  • روند اجرای برجام (۳ گزارش ویژه)
  • گزارش اظهارات وزیر امور خارجه در خصوص پولشویی

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون امنیت ملی

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۳۳ سوال بود که ۲۵سوال‌ آن از وزیر امور خارجه و ۵ سوال از وزیر اطلاعات، ۱ سوال از وزیر کشور، ۱ سوال از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ۱ سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته ۱ سوال مطرح شده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را وارد و به او کارت زرد دادند. 

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ۶ طرح بود که تنها به یک طرح رسیدگی شد از فرجام مابقی طرح‌ها اطلاعی در دست نیست.



بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون انرژی

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۰۱ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۱۹ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۴ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۲۴ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: بدون سفر خارجی

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۷ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: یک طرح
کمیسیون انرژی در محدوده مسائل نفت،‌ گاز، برق، سدها و نیروگاه‌های آبی و برقی، انرژی اتمی و انرژی‌های نو طرح‌ها و لوایح را بررسی می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون با دو وزارتخانه نفت و نیزو ارتباط کاری دارد. سازمان انرژی اتمی، شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو و پالایشگاه‌ها از دیگر دستگاه‌های، تحت نظارت اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون انرژی

رئیس کمیسیون: فریدون حسنوند (هر ۴ سال)

اعضا: فریدون حسنوند (اندیمشک)، کوروش کرم‌پور حقیقی (فیروزآباد)، مجید ناصری‌نژاد (شادگان)، اسدالله قره‌خانی الوستانی (علی‌آباد کتول)، احمد مرادی (بندرعباس)، احمد صفری (کرمانشاه)، علی عسگری ظاهری عبده‌وند (مسجدسلیمان)، عبدالحمید خدری (بوشهر)، غلامرضا شرفی (آبادان)، حسین امیری خامکانی (زرند)، عبدالله سامری (خرمشهر)، سکینه الماسی (کنگان)، قاسم ساعدی (دشت‌آزادگان)، محمد خالدی سردشتی (لردگان)، هدایت‌الله خادمی (ایذه و باغملک)، بهروز نعمتی (تهران)، حسن بهرام‌نیا (نهاوند)، حبیب‌الله کشت‌زر (بهبهان)، علی ادیانی‌راد (قائم‌شهر)، سلام امینی (ایلام)، جلال میرزایی (ایلام)، عدل هاشمی‌پور (کهکیلویه)، علی گلمرادی (ماهشهر)

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون انرژی

کمیسیون انرژی در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش بسیار کم رنگی داشته، به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۴ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن، کمیسیون انرژی بوده است. 

سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون انرژی

اعضای کمیسیون انرژی در مجلس دهم، جمعا ۲۴ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته اند. آنها هر سال به بندر عباس، عسلویه و خوزستان سفر کرده اند و همراهی با حسن روحانی رئیس جمهور در افتتاح پروژه‌های نفت و گاز از سفرهای ثابت کمیسیون انرژی بوده است.

تعداد جلسات کمیسیون انرژی

کمیسیون انرژی در مجلس دهم جمعا ۱۰۱ جلسه برگزار کرده است. 

مهم‌ترین موضوعات نظارتی کمیسیون انرژي

مهم‌ترین موضوعات مطرح در کمیسیون انرژی در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی
  • بررسی حوادث به وجود آمده در برخی مجتمع‌ها و صنایع مرتبط با پتروشیمی
  • بررسی موضوع سند ملی راهبرد انرژی کشور
  • نظارت بر قراردادهای نفتی منعقده مبتنی بر الگوی جدید قراردادها
  • بررسی تفاهم نامه‌های وزارت نیرو با شرکت‌های خارجی جهت احداث نیروگاه در ایران
  • بررسی نحوه واگذاری برخی شرکت‌های دولتی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی
  • بحران قطعی آب، برق در استان خوزستان
  • بررسی ضرورت انجام تحقیق و تفحص از شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت آب نیرو و شرکت سهامی آب و برق خوزستان
  • بررسی ضرورت انجام تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی
  • نظارت بر اجرای احکام قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی
  • نظارت بر اجرای احکام قانون بودجه سال ۱۳۹۶

گزارش‌های کمیسیون در موارد مهم

  • حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای بندر ماهشهر
  • بحران قطعی آب، برق و مخابرات در استان خوزستان
  • عدم اجرای بند ب ماده ۱۲۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم و تبصره ذیل آن
  • بحران بروز ریزگردها و قطعی آب، برق و مخابرات در استان خوزستان
  • گزارش اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف
  • گزارش کسری گاز موجود در شبکه، ضعف شرکت ملی گاز ایران
  • گزارش برنامه اجرای طرح جامع انرژی توسط وزارت نیرو و نفت
  • گزارش اجرای بند ز تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ در خصوص بیمه مشترکان برق و گاز توسط وزارت نیرو و نفت
  • گزارش تخلف وزارت نفت از تکالیف مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۶
  • گزارش وضع نامطلوب مولدهای برق استان سیستان و بلوچستان

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون انرژی

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۱۹ سوال بود که ۱۷ سوال‌ آن از وزیر نفت و ۲ سوال از وزیر نیرو بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته یک سوال مطرح شده از وزیر نفت و یک سوال مطرح شده از وزیر نیرو را وارد و به وزرای مربوطه کارت زرد دادند. 

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون انرژی

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون انرژی ۷ طرح بود که تنها به ۱ طرح رسیدگی شد از فرجام مابقی طرح‌ها اطلاعی در دست نیست.


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون برنامه و بودجه

تعداد اعضاء: ۲۵ عضو

تعداد جلسات: ۱۰۰ جلسه + جلسات بررسی لوایح بودجه سنواتی

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: صفر سوال

تعداد قوانین مصوب: ۱۸ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۱۴ سفر

تعداد سفر خارجی: صفر

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۳ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: صفر

کمیسیون برنامه و بودجه در محدوده مسائل مالی و به طور ویژه بودجه سالیانه قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با تمام وزارتخانه‌ها دارد ولی بیشترین ارتباط کاری این کمیسیون با سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که بودجه لایحه بودجه سالیانه را تدوین و سیاست‌های مالی دولت را تنظیم می‌کند. کمیسیون برنامه و بودجه همچنین بر بودجه مجلس شورای اسلامی و نحوه هزینه کرد آن، نظارت دارد.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه

رئیس کمیسیون: غلامرضا تاجگردون (هر ۴ دوره)

اعضا: غلامرضا تاجگردون (گچساران)، محمدرضا تابش (اردکان)، نبی هزارجریبی (گرگان)، منصور مرادی (مریوان)، علی کاظمی باباحیدری (اردل و فارسان)، علی قربانی (بجنورد)، محمد فیضی زنگیر (اردبیل)، سید مهدی فرشادان (سنندج)، غلامرضا حیدری (تهران)، محسن بیگلری (سقز و بانه)، حمیدرضا حاجی‌بابایی (همدان)، عبدالرضا مصری (کرمانشاه)

کمیته‌های تخصصی برنامه و بودجه 

کمیسیون برنامه و بودجه برای انجام ماموریت‌های محوله، ۴ کمیته تخصصی دارد. کمیته امور دفاعی؛ کمیته امور عمومی؛ کمیته امور اقتصادی؛ کمیته امور اجتماعی

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون برنامه و بودجه 

کمیسیون برنامه و بودجه در پروسه  قانون‌گذاری در همه ادوار نقش مهمی دارد چراکه مهمترین لایحه سال یعنی لایحه بودجه سالیانه را برعهده دارد هرچند برای این مهم کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل می‌شود ولی نقش عمده در کمیسیون تلفیق، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه عهده دار هستند. 

در مجلس دهم، جمعا ۱۸ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون برنامه و بودجه بوده است. 

سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون برنامه و بودجه

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم، جمعا ۱۴ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته اند. اعضای این کمیسیون در مقایسه با سایر کمیسیون‌ها کمترین سفر را داشته اند. 

تعداد جلسات کمیسیون برنامه و بودجه

کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم، به جز جلساتی طولانی‌ای که برای بررسی لوایح بودجه سنواتی هر ساله برگزار می‌کند، جمعا ۱۰۰ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون برنامه و بودجه

  • انتخاب و معرفی رئیس، دادستان و مستشاران دیوان محاسبات؛ 
  • گزارش عملکرد ادواری منابع و مصارف قوانین بودجه سنواتی
  • رصد وصول منابع و انضباط در هزینه کرد مصارف بودجه ای
  • رصد تادیه بدهی دولت و عدم تجاوز آن از حدود مقرر قانونی
  • هدفمندی یارانه‌ها
  • برنامه‌های اشتغال پیش بینی شده در قوانین بودجه

گزارش‌های کمیسیون برنامه و بودجه در موارد مهم و حساس

  • گزارش عملکرد اجزاء ۱ و ۲ بند ز تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور
  • گزارش عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط به آن در قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۵
  • گزارش عدم اجرای بند ز تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی مربوط به تخصیص منابع تسهیلاتی نظام بانکی جهت اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها
  • گزارش تخلف گمرک ایران در خصوص خروج برخی اقلام با اسناد جعلی از گمرک استان هرمزگان

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون برنامه و بودجه

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون تخصصی، صفر سوال بوده است چراکه اعضای این کمیسیون به طور مشخص با هیچ کدام از وزرا رابطه کاری ندارند. قاعدتا تنها کسی که در برابر این کمیسیون باید پاسخگو باشد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و از آنجا که مجلس تنها حق دارد از رئیس جمهور و وزرا سوال کند، هیچ سوالی هم به این کمیسیون ارجاع نشده است.

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون برنامه و بودجه ۳ طرح بود که به هیچکدام رسیدگی نشده و یا رسیدگی کمیسیون به نتیجه خاصی منجر نشده است.


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون بهداشت

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۴۳ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۵ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۵ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۱۸ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: بدون سفر خارجی

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۷ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: صفر

کمیسیون بهداشت و درمان در محدوده مسائل بهداشت، درمان، امداد، بهزیستی، تامین اجتماعی و بیمه‏‌هاى اجتماعى و هلال احمر قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون با دو وزارتخانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ و وزارت تعاون، کار، رفاه اجتماعی ارتباط کاری دارد. سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی،‌ سازمان هلال احمر و دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیگر دستگاه‌های تحت نظارت اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون بهداشت 

رئیس کمیسیون: علی نوبخت حقیقی (سال‌های اول، دوم و چهارم)، حسینعلی شهریاری (سال سوم)

اعضا: علی نوبخت‌حقیقی (تهران)، ذبیح‌الله نیکفرلیالستانی (لاهیجان و سیاهکل)، مسعود پزشکیان (تبریز)، اکبر رنجبرزاده (اسدآباد)، همایون یوسفی (اهواز)، اکبر ترکی (فریدن و چادگان)، احمد همتی (سمنان)، محمد حسین قربانی (آستانه اشرفیه)، همایون‌ هاشمی (میاندوآب)، یعقوب شیویاری (میانه)، محسن علیجانی زمانی (تهران)، محمد نعیم امینی‌فرد (ایرانشهر)، حیدرعلی عابدی (اصفهان)، عباسعلی پوربافرانی (نائین)، ابوالفضل سروش (تهران)، احمد حمزه (کهنوج)، منوچهر جمالی‌سوسفی (رودبار)، مرتضی خاتمی (ماهنشان)، بهروز بنیادی (کاشمر)، بشیر خالقی (خلخال)، حسینعلی شهریاری (زاهدان)، سیامک مره‌صدق (نماینده کلیمیان)، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی (مشهد)

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون بهداشت 

کمیسیون بهداشت و درمان در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته، به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۵ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون بهداشت و درمان بوده است. 


سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون بهداشت 

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در سه سال اول مجلس دهم، جمعا ؟ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته ‌اند. 

تعداد جلسات کمیسیون بهداشت 

کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم جمعا ۱۴۳ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون بهداشت 

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی نقاط ضعف و قوت طرح تحول سلامت و تمرکز بر اصلاح نحوه توزیع و احصاء تامین منابع پایدار 
  • راه‌‌اندازی پزشکی خانواده و رعایت سیستم ارجاع و نظام سطح بندی و تهید گایدلاین‌های و راهنماهای بالینی و اولویت قراردادن بهداشت بر درمان در سیاست گذاری‌ها
  • بررسی عملکرد سازمان غذا و دارو
  • بررسی مشکلات و نیاز کشور در زمینه راه‌‌اندازی داروخانه‌های گیاهی 
  • بررسی مشکلات مراکز ترک اعتیاد
  • بررسی مشکلات درمانی بیماران خاص و صعب العلاج
  • بررسی راهکارهای اصلاح نظام بیمه‌ای و تمرکز بر یکسان سازی کسر حق بیمه و پوشش همگانی
  • حادثه پلاسکو
  • گردشگری سلامت

گزارش‌های کمیسیون بهداشت در موارد مهم و حساس

  • هیچ گزارشی ارائه نشده است.

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون بهداشت و درمان

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۵ سوال بود که در هر ۵ سوال‌ مطرح شده در صحن علنی مجلس یا نمایندگان سوال کننده از پاسخ وزیر قانع شدند و یا مجلس سوال را وارد تشخیص نداد. 


 

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون بهداشت و درمان

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون بهداشت و درمان ۷ طرح بود که از فرجام طرح‌های ارجاعی به این کمیسیون اطلاعی در دست نیست.



بازگشت به ابتدای مقاله


تعداد اعضاء: ۱-۱۳ عضو

تعداد جلسات: ۶۸ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۹ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۲۸ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۲۳ سفر

تعداد سفر خارجی: ۴ سفر به هلند، ایتالیا و ارمنستان و اندونزی

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۳ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: صفر

کمیسیون حقوقی و قضایی در محدوده مسائل حقوقی و قضایی  قانون‌گذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با وزارتخانه «دادگستری» دارد. محاکم قضایی و دادسراها، سازمان زندان‌ها و امور تربیتی از دیگر دستگاه‌های تحت نظارت اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون حقوقی 

رئیس کمیسیون: الهیار ملکشاهی (هر ۴ سال)

اعضا: الهیار ملکشاهی (کوهدشت)، بهمن طاهرخانی (تاکستان)، ژرژیک آبرامیان (ارامنه جنوب)، محمدجواد فتحی (تهران)، محمد علی پورمختار (نهاوند)، حسین رضازاده (کازرون)، محمد دهقانی* (چناران)، محمد کاظمی (ملایر)، روح‌الله حضرت‌پور (ارومیه)، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی (تربت جام)، حسن نوروزی (رباط کریم)، علی بختیار (گلپایگان)، یحیی کمالی‌پور (جیرفت)

*محمد دهقانی در سال سوم مجلس دهم، از نمایندگی مجلس استعفا و به عضویت شورای نگهبان درآمد.

کمیته‌های تخصصی کمیسیون حقوقی 

کمیسیون حقوقی و قضایی برای انجام ماموریت‌های محوله، پنج کمیته تخصصی دارد: کمیته حقوق خصوصی؛ کمیته حقوق جزا؛ کمیته حقوق عمومی؛ کمیته حقوق بشر‌ و کمیته ویژه

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون حقوقی 

کمیسیون حقوقی و قضایی در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش نسبتا پررنگی داشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۲۸ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون حقوقی و قضایی بوده است. 


سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون حقوقی

اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس دهم، جمعا ۲۳ سفر داخلی و چهار سفر خارجی (سفر به هلند، ایتالیا و ارمنستان و اندونزی) داشته‌اند. 

تعداد جلسات کمیسیون

بر اساس گزارش‌ها کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس دهم حداقل ۶۸ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی موضوع حقوق‌های نجومی
  • بررسی وضعیت قربانیان حادثه منا
  • بررسی عملکرد قوه قضاییه در ارجاع پرونده‌های تحقیق و تفحص مجلس به این قوه
  • تنظیم رابطه میان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و قوه قضاییه
  • پیگیری اجرای قانون مجازات اسلامی
  • پیگیری اصلاح و اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر مربوط به محکومان به اعدام

گزارش‌های کمیسیون در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات و سوء مدیریت

هیچ گزارشی از کمیسیون حقوقی و قضایی از تخلفات و سوء مدیریت ارائه نشده است.

سوال نمایندگان از وزرا 

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۹ سوال بود که ۸ سوال‌ آن از وزیر دادگستری و یک سوال از وزیر کشور بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته از پاسخ‌های وزرا جز یک مورد که وزیر دادگستری کارت زرد دادند، قانع شدند. 


 

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون حقوقی و قضایی ۳ طرح بود که از فرجام هیچکدام از این طرح‌ها اطلاعی در دست نیست.



بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون شوراها

تعداد اعضاء: ۲۰ عضو

تعداد جلسات: ۱۵۹ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۸ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۸ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۲۱ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: ۴ سفر به آلمان، بوسنی و هرزگوین، ترکمنستان و اسپانیا

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۸ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: صفر

کمیسیون شوراها و امور داخلی در محدوده مسائل صنایع، معادن، بازرگانی قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با وزارتخانه «وزارت صنعت، معدن و تجارت» دارد. صنایع خودروسازی، صنایع فولاد، مس و گمرکات از جمله دیگر دستگاه‌های تحت نظارت اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون شوراها

رئیس کمیسیون: محمدجواد کولیوند (هر ۴ سال)

اعضا: محمدجواد کولیوند (کرج)، شهاب‌الدین بیمقدار (تبریز)، حمیدرضا کاظمی (پلدختر)، مصطفی ذوالقدر (میناب)، بیت‌الله عبدالهی (اهر و هریس)، محمدرضا صباغیان بافقی (یزد)، اصغر سلیمی (سمیرم)، محمدقسیم عثمانی (بوکان)، پروانه مافی (تهران)، محمد محمودی شاه‌نشین (شهریار)، سهراب گیلانی (شوشتر)، حسین مقصودی (سبزوار)، امیر خجسته (همدان)، عبدالرضا‌ هاشم‌زایی (تهران)، محمد آشوری تازیانی (بندرعباس)، علی‌اصغر یوسف‌نژاد (ساری)، ابوالفضل ابوترابی (نجف‌آباد)، قاسم میرزایی‌نکو (دماوند)، احمد امیرآبادی فراهانی (قم)، احمد علیرضا بیگی (تبریز).

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون شوراها 

کمیسیون شوراها و امور داخلی در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۸ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون شوراها و امور داخلی بوده است. 


سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون شوراها

اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس دهم، جمعا ۳۱ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته‌اند. از جمله ۴ سفر خارجی به کشورهای  ۴آلمان، اسپانیا بوسنی و هرزگوین و ترکمنستان. 

تعداد جلسات کمیسیون شوراها

کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس دهم جمعا ۱۵۹ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون شوراها

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی طرح نجات دریاچه ارومیه
  • بررسی عملکرد کمیته امداد امام خمینی و طرح‌های این کمیته در راستای خودکفایی نیازمندان
  • بررسی عملکرد سازمان شهرداری‌ها و مسائل و مشکلات شهرهای کوچک و ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری‌ها
  • بررسی عملکرد مرکز مبارزه با مواد مخدر و بررسی امکان توسعه راهکارهای قانونی به منظور مدیریت صحیح منابع در مبارزه و کنترل مواد مخدر
  • بررسی وضعیت ترافیک و کاهش تلفات ناشی از تصادفات
  • بررسی و امکان سنجی همپوشانی عملکردی کارت‌های الکترونیکی با کارت ملی هوشمند با حضور کارشناسان ثبت احوال، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و کارشناسان دفتر خدمات الکترونیک دولت
  • بررسی تقسیمات کشوری
  • پیگیری بحران آب
  • پیگیری و بررسی چالش‌های شوراها و انتخاب شهرداران

گزارش‌های کمیسیون شوراها در موارد مهم

  • گزارش علل ممانعت استانداری خراسان رضوی از سخنرانی علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی
  • گزارش بررسی اجرای بند ط ماده ۶۸ قانون تشکیلات وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی به منظور استیفای مطالبات عمومی و استقرار دهیاری
  • گزارش اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر بروجرد مبنی بر لغو حکم انتصاب شهردار
  • گزارش حادثه خودسوزی مقابل شهرداری تهران
  • گزارش نصب پلاک‌های بزرگ روی خودروهای عراقی در قبال اخذ وجه توسط نیروی انتظامی
  • گزارش بررسی و تعیین وضعیت مدرک تحصیلی عضو شورای شهر تبریز
  • گزارش تخلفات احتمالی در شرکت‌های وابسته به استانداری‌ها
  • گزارش اجرای ناقص ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
  • گزارش فساد مالی-اداری شهرداری لردگان
  • بررسی موضوع ناآرامی‌های بعد از افزایش قیمت بنزین
  • گزارش تعیین تکلیف اسناد هویتی مردم برخی از استان‌های مرزی توسط وزارت کشور
  • گزارش اجرای ناقص ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی توسط وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون شوراها

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون شوراها و امور داخلی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۸ سوال بود که ۷ سوال‌ آن از وزیر کشور و ۱ سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته ۲ سوال مطرح شده از وزیر کشور را وارد و به او کارت زرد دادند. 


فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون شوراها 

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون شوراها و امور داخلی ۸ طرح بود که هیچ کدام به سرانجام نرسید.



بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون صنایع

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۷۵ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۱۳ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۵ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۳۳ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: بدون سفر خارجی

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۱۹ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: یک

کمیسیون صنایع و معادن در محدوده مسائل صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات و بازرگانی قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با وزارتخانه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد. صنایع خودروسازی، صنایع فولاد، مس و گمرکات از جمله دیگر دستگاههای تحت نظارت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون صنایع

رئیس کمیسیون: عزیز اکبریان (هر ۴ سال)

اعضا:‌ رامین نورقلی‌پور (کردکوی)، محمدرضا نجفی (تهران)، محمدرضا منصوری (ساوه)، مهدی مقدسی (اراک)، حمید گرمابی (نیشابور)، رمضان‌علی سبحانی‌فر (سبزوار)، حمیده زرآبادی (قزوین)، عبدالله رضیان (قائم‌شهر)، سعید باستانی (تربت حیدریه)، علی اسدی‌کرم (شهربابک)، عزیز اکبریان (کرج)، محمد  عزیزی (ابهر)، محسن کوهکن (لنجان)، ولی ملکی (مشکین‌شهر)، نادر قاضی‌پور (ارومیه)، حمیدرضا فولادگر (اصفهان)، محمدحسین فرهنگی (تبریز)، رضا علیزاده (ورزقان)، جواد حسینی‌کیا (سنقر و کلیایی)، رضا انصاری (داراب)، داریوش اسماعیلی (سروستان)، فریدون احمدی (زنجان)، غلام‌محمد زارعی (بویراحمد).

کمیته‌های تخصصی کمیسیون صنایع 

کمیسیون صنایع و معادن برای انجام ماموریت‌های محوله، ۵ کمیته تخصصی دارد. اسامی و ترکیب هیات رئیسه کمیته‌ها به این شرح است: کمیته پتروشیمی؛ کمیته معدن؛ کمیته صنعت؛ کمیته ارتباطات؛ و کمیته فناوری‌های نو و هوافضا. 

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون صنایع 

کمیسیون صنایع و معادن در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۵ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است. 


سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون صنایع

اعضای کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم، جمعا ۳۳ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته‌اند.

تعداد جلسات کمیسیون صنایع

کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم، جمعا ۱۷۵ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون صنایع

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • نحوه مقابله با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه و نتایج اقدامات دستگاههای مرتبط
  • مسائل و مشکلات صنایع مس کرمان و آذربایجان
  • قاچاق کالا و ارز و تاثیر آن بر بخش تولید و راه‌های مقابله با آن
  • وضعیت توسعه شبکه مخابراتی کشور (تلفن ثابت و همراه)
  • وضعیت صنعت خودروسازی و راههای ارتقای کیفیت و بالا بردن دانش فنی در این صنعت
  • عملکرد وزارت نفت در خصوص استفاده از توان ساخت داخل و حمایت از تولید در کشور
  • وضعیت حمایت مالی از صنایع و چگونگی وضعیت ارائه تسهیلات توسط بانک صنعت و معدن
  • مسائل و مشکلات صنایع فعال در حوزه پتروشیمی
  • مشکلات صنعت قطعه سازی 
  • وضعیت صنعت خودروسازی و بررسی قراردادهای صنایع خودروسازی داخلی با خودروسازان خارجی
  • وضعیت واردات خودرو، به خصوص مکانیزم‌های ثبت سفارش و تعرفه واردات
  • وضعیت شهرک‌های صنعتی ایران و مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در آن
  • وضعیت معدن و صنایع معدنی و نظارت بر بهره برداری از منابع معدنی
  • تهیه پیش نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی ایران و نقشه راه وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • نحوه اجرای احکام قانونی در خصوص وصول و هزینه کرد حقوق دولتی مربوط به معادن کشور
  • وضعیت تامین مواد اولیه، تولید و فروش شمش آلومینیوم در واحدهای بالادستی صنعت آلومینیوم
  • بررسی عملکرد وزارت ارتباطات در خصوص توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و خدمات پستی
  • جلسه به اصناف و تشکل‌های مختلف تولیدی و صنعتی و رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها
  • رسیدگی به مشکلات پتروشیمی و چگونگی رشد و توسعه این صنعت و صنایع پایین دستی آن
  • بررسی و حل مشکل تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی
  • بررسی عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن
  • بررسی عملکرد سازمان توسعه و نوسازی صنایع
  • بررسی صنعت دخانیات کشور
  • نظارت بر نحوه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و صنایع مرتبط با طراحی، ساخت، آزمایش، پرتاب و بهره برداری از سامانه‌های فضایی، ماهواره، ماهواره بر، و ایستگاههای زمینی به منظور توسعه صنعت هوا و فضا، و دستیابی به علوم و فناوری‌های نوین
  • بررسی عملکرد دولت در زمینه‌های رشد و توسعه و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی

گزارش‌های کمیسیون صنایع در موارد مهم

  • گزارش حادثه زمستان معدن یورت آزادشهر
  • گزارش ریشه‌های قاچاق کالا و ارز
  • گزارش توقف ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو
  • گزارش بررسی مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام
  • گزارش وضعیت تامین مواد اولیه، تولید و فروش شمش آلومینیوم در واحدهای بالادستی صنعت آلومینیوم کشور
  • گزارش مشکلات تولید و عرضه کالاهای صنعتی و اساسی، مواد معدنی و پتروشیمی و صنایع غذایی و دارویی
  • گزارش پیگیری اجرای مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه در خصوص تحقق دولت الکترونیک  توسط کلیه دستگاههای اجرایی

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون صنایع

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۱۳ سوال بود که ۶ سوال‌ آن از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۶ سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت و ۱ سوال از وزیر نفت بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته تنها یک سوال  از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را وارد دانستند و به او کارت زرد دادند. 

فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون 

از مجموع ۱۷۶ طرح تحقیق و تفحصی که در۳ سال اول مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون صنایع و معادن ۱۹ طرح بود که تنها یک مورد در صحن علنی مجلس قرائت شد. 



بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون عمران

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۳۰۹ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۶ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۱۵ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۳۸ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: یک سفر به آلمان

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۲۷ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: صفر

 

کمیسیون عمران در محدوده مسائل عمرانی، ساخت و ساز، را‌ه‌ها، مسکن و شهرسازی قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با وزارتخانه «راه و شهرسازی» دارد. بنیاد مسکن، راهداری‌ها، فرودگا‌ه‌ها، راه آهن، سازمان هواپیمایی، پلیس راه و ... از جمله دیگر دستگا‌ه‌های تحت نظارت اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است.

 

اعضای کمیسیون عمران

رئیس کمیسیون:‌ محمدرضا رضایی‌کوچی (هر ۴ سال)

اعضا: مجید کیان‌پور (درود و ازنا)، شادمهر کاظم‌زاده (دهلران)، احسن علوی (سنندج)، علی یارمحمدی (زاهدان)،  اقبال محمدیان (رامهرمز)، شهرام غراوی (مینودشت)، حسین نیازآذری (بابل)، حمید بنایی (گناباد)، یوناتن بت کلیا (آشوریان کلدانی)،  محمدرضا رضایی‌کوچی (جهرم)،‌ حسین‌ هاشمی‌تختی‌نژاد (بندرعباس)، محمدرضا ملکشاهی (خرم آباد)، قلی‌الله قلی‌زاده (کلیبر)، حسن خسته‌بند (بندرانزلی)، کمال‌الدین شهریاری (دشتی و تنگستان)، محمد دامادی (ساری)،‌ صدیف بدری (اردبیل)، سیدهادی بهادری (ارومیه)، محمدمهدی افتخاری (فومن)، فرج الله رجبی (شیراز)، عبدالکریم حسین‌زاده (نقده)، سیدحسین افضلی (اقلید)، سیدابوالفضل موسوی (یزد)

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون عمران

کمیسیون عمران در پروسه  قانون‌گذاری در مجلس دهم نقش نسبتا پررنگی داشته، به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۱۵ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون عمران بوده است.


سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون عمران

اعضای کمیسیون عمران در مجلس دهم، جمعا ۳۷ سفر و بازدید داخلی و یک سفر خارجی به این شرح داشته است: سفر به آلمان جهت برگزاری نشست مشترک با کمیسیون حمل و نقل پارلمان و مقامات وزارت خانه حمل و نقل و اقتصاد آلمان و شرکت‌های چند ملیتی فعال در حوزه حمل و نقل جهت بررسی آخرین وضعیت همکاری عمرانی دو کشور. 

تعداد جلسات کمیسیون عمران

کمیسیون عمران در مجلس دهم جمعا ۳۰۹ جلسه برگزار کرده است. 

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون عمران

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون عمران در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی مسائل مربوط به امداد و نجات در حوادث و سوانح
  • بررسی موانع توسعه و عمران روستایی
  • بررسی اجرای مقررات مالی دولت در اختصاص سهم حمل و نقل از فروش نفت و گاز
  • بررسی موانع توسعه حمل و نقل ریلی
  • بررسی عملکرد وزارت نفت در محرومیت زدایی و توسعه مناطق محروم
  • بررسی موانع توسعه کمی و کیفی آب و فاضلاب کشور
  • بررسی مشکلات تولید داخلی واگن و تجهیزات ریلی
  • بررسی نقش قرارگاه خاتم الانبیاء در توسعه امور عمرانی
  • بررسی نقش سازمان‌های مردم نهاد در ارتقای ایمنی جاده ای
  • بررسی سانحه ریلی سمنان و آسیب شناسی این سانحه
  • بررسی وضعیت اجرایی پروژه آزاد راه تهران-شمال
  • بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بکارگیری فناوری‌های نو در ارتقاء ظرفیت‌های ریلی
  • بررسی مسائل ساختاری و عملکردی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی
  • بررسی نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران
  • بررسی پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران و تغییر کاربری‌ها
  • بررسی مشکلات اجرایی امور عمرانی کشور
  • بررسی علل وقوع حادثه فرو ریزش پلاسکو، آسیب شناسی حوادث مشابه و نحوه مدیریت آن
  • آسیب شناسی ایمنی فضاهای شهری
  • بررسی علل توسعه تاخیرهای هوایی
  • بررسی وضعیت تصفیه آب شرب و مدیریت شبکه توزیع آب
  • بررسی مشکلات مربوط به مهار و کنترل سیلاب در سکونتگا‌ه‌ها و کانون‌های جمعیتی 
  • بررسی وضعیت قراردادها و تفاهمات بین المللی
  • آسیب شناسی قوانین مربوط به پیش فروش ساختمان‌ها
  • بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران
  • بررسی مشوق‌های صادرات 
  • ارزیابی زلزله غرب کشور
  • بررسی وضعیت آب و برق و گاز روستایی
  • بررسی سانحه نفتکش سانچی
  • مشکلات عمرانی و توسعه‌ای ورزشگاه آزادی تهران

گزارش‌های کمیسیون عمران در موارد مهم

  • گزارش اجرای قانون اصلاح بند ی تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
  • گزارش بررسی مقدماتی سانحه ریلی مورخ ۱۳۹۵/۹/۵ در استان سمنان
  • گزارش سیل استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و شرقی در سال ۱۳۹۵
  • گزارش حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو
  • گزارش علل اعتراضات کامیون داران و رانندگان حمل و نقل جاده‌ای
  • گزارش بررسی تامین پایدار آب شرب و بهداشتی با موضوع تامین آب استان‌های شرقی کشور
  • گزارش بررسی وضعیت و آسیب شناسی بازار مسکن و ساختمان و علل رکود تولید
  • گزارش نهایی بررسی سانحه ریلی در استان سمنان
  • گزارش بررسی زلزله استان کرمانشاه
  • گزارش مشکلات مدیریتی شرکت هواپیمایی آسمان
  • گزارش سهم شهرداری‌های و دهیاری‌ها از درآمدهای قانون مالیات بر ارزش افزوده
  • گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی و نفت در تامین و توزیع قیر رایگان میان استان‌ها
  • گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه در نحوه تخصیص عوارض گاز به تکمیل مدارس
  • گزارش سیلاب‌های سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸
  • گزارش تکمیلی سانحه ریلی سمنان
  • گزارش بررسی آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
  • گزارش اجرای بند ه تبصره یک بودجه سال ۱۳۹۸ و اصلاح آن
  • گزارش نحوه اجرای ماده ۶۵ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت
  • گزارش بررسی تقاضای ماده ۲۲۴ مربوط به سیلاب‌ها توسط وزارت نیرو
  • گزارش بررسی عملکرد دستگا‌ه‌های ذیربط در نحوه تامین و توزیع قیر رایگان

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون عمران

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۶ سوال بود که هر ۶ سوال‌ آن از وزیر راه و شهرسازی بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته از پاسخ‌ها قانع شدند و سوالی را وارد ندانستند.


فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون عمران

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون عمران ۲۷ طرح بود که هیچ کدام به سرانجام نرسید.


 


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون فرهنگی

تعداد اعضاء: ۱۷ عضو

تعداد جلسات: ۱۴۷ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۸ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۴ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۲۵ سفر و بازدید

تعداد سفر خارجی: ۳ سفر به سوریه-لبنان، هند و مالزی

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۹ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: صفر

كميسيون فرهنگی در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبليغات، صدا و سيما و ارتباطات جمعي، تربيت بدني و جوانان و زنان و خانواده قانونگذاری می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با وزارتخانه‌های: فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛‌ و ورزش و جوانان دارد. سازمان صدا و سیما، سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و هنری از جمله دیگر دستگاه‌های تحت نظارت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون فرهنگی

رئیس کمیسیون: نصرالله پژمانفر (سال اول)، جمشید جعفرپور (سال دوم و چهارم)، احمد مازنی (سال سوم)

اعضا: نصرالله پژمانفر (مشهد)، احمد سالک (اصفهان)، غلامرضا کاتب (گرمسار)، احسان قاضی زاده‌هاشمی (فریمان)، سید صادق طباطبایی‌نژاد (اردستان)، محمد اسماعیل سعیدی (تبریز)، جمشید جعفرپور (لارستان)، علیرضا ابراهیمی (رامیان و آزادشهر)، احد آزادیخواه (ملایر)، علی مطهری (تهران)، محمد علی وکیلی (تهران)، طیبه سیاوشی (تهران)، احمد مازنی (تهران)، پروانه سلحشوری (تهران)، فاطمه ذوالقدر (تهران)، مهدی شیخ (تهران)، اصغر مسعودی (نیریز و استهبان)

کمیته‌های تخصصی کمیسیون فرهنگی 

کمیسیون فرهنگی برای انجام ماموریت‌های محوله، ۳ کمیته تخصصی دارد. اسامی و ترکیب هیات رئیسه کمیته‌ها به این شرح است: کمیته فرهنگی،‌ هنری و رسانه؛ کمیته زن، خانواده، تربیت بدنی و جوانان؛ و کمیته ارشاد،‌ تبلیغات اسلامی و گردشگری.

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون فرهنگی

کمیسیون فرهنگی در پروسه قانون گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۴ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون فرهنگی بوده است. 


سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون فرهنگی

اعضای کمیسیون فرهنگی در سه سال اول مجلس دهم، جمعا ۲۲ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته اند. آنها همچنین ۳ سفر خارجی به مقصد سوریه و لبنان برای بازدید و ارزیابی عملکرد دفاتر فرهنگی جمهوری اسلامی و دانشگاه مصطفی العالمیه، لبنان و همچنین هند برای بررسی عملکرد رایزن فرهنگی ایران و ظرفیت‌های همکاری‌های فرهنگی دو کشور داشته‌اند. 

تعداد جلسات کمیسیون فرهنگی

کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم، جمعا ۱۴۷ جلسه برگزار کرده است. 

مهم‌ترین موضوعات نظارتی کمیسیون فرهنگی

مهمترین موضوعات مطرح در کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم به این شرح بوده است:

  • بررسی مسائل لیگ برتر و فدراسیون فوتبال
  • بررسی مسائل و مشکلات حوزه سینما
  • بررسی عملکرد ستاد اربعین
  • بررسی مشکلات تهیه کنندگان و کارگردانان سینما
  • تدوین طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما 
  • بررسی طرح ارتقاء و کارآمدی دستگاه‌های فرهنگی و اجرای در گسترش اخلاق عمومی در جامعه
  • کسب گزارش از دستگاه‌های متولی سیاست گذاری، زیرساخت، امنیت و محتوای شبکه مجازی
  • بررسی عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حوزه توسعه صنایع دستی
  • بررسی طرح و برنامه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و میراث فرهنگی برای حمایت از کالای ایرانی

گزارش‌های کمیسیون فرهنگی در موارد مهم مدیریت

  • گزارش اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان
  • استنکاف دولت از اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه
  • عدم اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون فرهنگی

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۸ سوال بود که ۷ سوال‌ آن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۱ سوال از وزیر ورزش و جوانان بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته ۳ سوال مطرح شده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را وارد دانستند و به او کارت زرد دادند. 


فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون فرهنگی 

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون فرهنگی، ۹ طرح بود که به هیچ کدام از آنها رسیدگی نکرده و یا به عبارتی هیچکدام به نتیجه نرسیده است.


 


بازگشت به ابتدای مقاله


کمیسیون کشاورزی

تعداد اعضاء: ۲۳ عضو

تعداد جلسات: ۱۹۵ جلسه

تعداد سوال‌های مرتبط با کمیسیون، مطرح شده در صحن: ۱۹ سوال

تعداد قوانین مصوب: ۹ قانون

تعداد سفرها و بازدیدها: ۳۹ سفر

تعداد سفر خارجی: صفر

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاعی به کمیسیون: ۱۱ طرح

تعداد طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده: یک

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در محدوده مسائل کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی قانونگذاری  می‌کند و بر حسن انجام امور در این حوزه‌ها نظارت دارد. این کمیسیون ارتباط کاری با وزارتخانه «جهاد کشاورزی» دارد. سازمان محیط زیست و منابع طبیعی، سازمان هواشناسی، سازمان جنگل‌ها و مراتع و …  از جمله دیگر دستگاه‌های تحت نظارت اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی است.

اعضای کمیسیون کشاورزی

رئیس کمیسیون: علی محمد شاعری (سال اول و دوم)، احمد کیخا (سال سوم و چهارم)

اعضا: جواد کاظم نسب (اهواز)، محمد باقر سعادت (دشتستان)، علی اکبری (شیراز)، علی ابراهیمی (شازند)، علی بختیار (گلپایگان)، علی اکبری (بجنورد)، عبدالله حاتمیان (درگز)، رضا کریمی (اردبیل)، حبیب الله نیکزادی پناه (بم)، یوسف داودی (سراب)، نورمحمد تربتی نژاد (گرگان)، محمد صادق حسنی (رشت)، علی‌محمد شاعری (بهشهر)، رازی نوری (شوش)، عبدالغفور ایران نژاد (چابهار)، عباس پاپی‌زاده (دزفول)، علی وقفچی (زنجان)، نظر افضلی (بیرجند)، علاالدین خادم (سپیدان)، شمس‌الله شریعت‌نژاد (تنکابن)، علی‌محمد مرادی (قروه)، احمد کیخا (زابل)، جلال محمودزاده (مهاباد)

کمیته‌های تخصصی کمیسیون کشاورزی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای انجام ماموریت‌های محوله، ۴ کمیته تخصصی دارد. کمیته آب، محیط زیست،‌کشاورزی و دام و طیور و کمیته مدیریت روستایی

قوانین مصوب مجلس دهم مرتبط با کمیسیون کشاورزی 

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پروسه قانون گذاری در مجلس دهم نقش چندان پررنگی نداشته است به طوری که در چهار سال فعالیت این کمیسیون، جمعا ۹ قانون به تصویب رسیده که کمیسیون تخصصی اصلی رسیدگی کننده به آن کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بوده است.

سفرها و بازدیدهای نظارتی کمیسیون کشاورزی

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، جمعا ۳۹ سفر و بازدید نظارتی از نقاط مختلف کشور داشته‌اند. 

تعداد جلسات کمیسیون کشاورزی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمجلس دهم جمعا ۱۹۵ جلسه برگزار کرده است. موضوعات بررسی شده در این کمیسیون به این شرح است:

مهمترین موضوعات نظارتی کمیسیون کشاورزی

  • پیگیری پرداخت مطالبات کشاورزان گندم کار
  • بررسی آخرین وضعیت واردات برنج و کنترل واردات محصولات کشاورزی
  • بررسی روند پرداخت خسارات بیمه محصولات کشاورزی
  • بررسی وضعیت روند اجرای ستاد احیاء دریاچه ارومیه
  • بررسی آخرین وضعیت اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی (محصولات تراریخته)
  • پیگیری پرداخت یارانه و مشوق‌های صادراتی به منظور حمایت از صادرات محصولات کشاورزی
  • بررسی روند اجرای بخش‌های تنظیم بازار
  • بررسی مشکلات مربوط به خرید شیر، سیب زمینی، مرکبات و گوجه از کشاورزان
  • بررسی موانع و محدودیت‌های گمرکی در صادرات مرکبات
  • بررسی مشکلات مربوط به وثیقه قرار دادن املاک کشاورزی جهت اخذ تسهیلات بانکی
  • بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت کشت وصنعت کارون و طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن
  • بررسی عملکرد سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی
  • بررسی تخصیص اعتبارات بیمه محصولات کشاورزی، پروژه‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه، مشوق‌های صادراتی، اصلاح الگوی کشت، انتقال دانش فنی برای صرفه جویی در مصرف آب، حفاظت موثر از جنگل‌ها، تخصیص اعتبار واحدهای آسیب دیده براثر شیوع ویروس و بیماری‌های پرندگان،

گزارش‌های کمیسیون کشاورزی در موارد مهم

  • گزارش بررسی دیوان محاسبات در خصوص حسابرسی و تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور در بخش کشاورزی و محیط زیست (گزارش عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست)
  • عملکرد سازمان منابع طبیعی در خصوص چگونگی تصرف املاک و دارایی روستاییان و کشاورزان
  • گزارش عدم اجرای قانون خرید محصولات اساسی کشاورزی توسط دولت
  • گزارش قیمت خرید تضمینی گندم و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از قاچاق آن
  • گزارش مخاطرات هجوم ملخ صحرایی به عرصه‌های طبیعی و اراضی کشاورزی کشور

سوال نمایندگان از وزرا و کمیسیون کشاورزی

از مجموع ۱۶۵ سوالی که در صحن علنی مجلس دهم بررسی شد، سهم گزارش واصله از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به عنوان کمیسیون تخصصی، جمعا ۱۹ سوال بود که ۱۵ سوال‌ آن از وزیر جهاد کشاورزی و ۴ سوال از وزیر نیرو بود. نمایندگان مجلس پس از استماع گزارش و بحث‌های صورت گرفته ۴ سوال مطرح شده از وزیر جهاد کشاورزی را وارد و به او کارت زرد دادند. 


فرجام طرح‌های تحقیق و تفحص ارجاع شده به کمیسیون کشاورزی

از مجموع ۲۰۳ طرح تحقیق و تفحصی که در مجلس دهم توسط هیات رئیسه اعلام وصول و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده، سهم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ۱۱ طرح بود که تنها به ۱ طرح رسیدگی شد از فرجام مابقی طرح‌ها اطلاعی در دست نیست.


پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.