برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهگزارش‌هاگزارش

گاهشمار وقایع سقوط هواپیمای اوکراینی (از لحظه سقوط تا قبول مسئولیت)

گزارش

زمان خواندن: ۹ دقیقه

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

۶:۱۸- سقوط هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین

۷:۳۳*- حساب توییتری پایگاه عربی «الحدث» مدعی شد: بر اساس تصاویر اولیه هواپیمای اوکراینی در نتیجه اصابت موشک ایرانی سقوط کرده است. تا این لحظه هیچ تصویری از این واقعه منتشر نشده بود. 

۱۱:۵۰ (ساعت انتشار خبر)- سفارت اوکراین در تهران اخبار مبتنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ایرلاین اوکراینی در تهران را تکذیب و اعلام کرد که این اتفاق تنها به علت نقص موتور هواپیما رخ داده است. این بیانیه بعد از لحظاتی حذف شد. علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، یک روز بعد در تلویزیون ایران اعلام کرد: «از اوکراینی‌ها درباره حذف اطلاعیه آنها از سایت سفارت اوکراین سؤال کردیم که گفتند اطلاعیه‌ای که منتشر شد، حرف بدون پشتوانه‌ای بوده و تا زمانی که اطلاعات تکمیل نشود، نمی‌توان دلیل قطعی را اعلام کرد.» 

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین روز ۲۴ دی ۱۳۹۸ گفت «ما روز پس از سرنگونی هواپیما به‌طور قطع می‌دانست که سقوط هواپیما ناشی از عملکرد نیروهای مسلح ایران است. می‌خواستیم تا تهران تیم تحقیقاتی اوکراین را برای ورود به محل و انجام تحقیقات بپذیرد. پس از آن‌که ایران پذیرفت تیم تحقیقاتی وارد شود، بیانیه‌ای که سفارت آن کشور در تهران منتشر کرده بود نیز از وب‌سایت سفارت‌خانه برداشته شد».

۱۴:۵۲- برخی کاربران در توییتر شواهدی از اثرات اصابت موشک به هواپیما منتشر کردند. کاربر «Azim» ساعتی پس از طرح این ادعا در چند توییت تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد ترکش‌های موشک احتمالی به بدنه هواپیما برخورد کرده است. این تصاویر شباهت زیادی با هواپیمای مالزی داشت که در پی جنگ جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در اوکراین و با دولت مرکزی، در زمستان ۲۰۱۴ در آسمان اوکراین مورد اصابت موشک جدایی‌طلبان قرار گرفته بود. 

۱۶:۱۱-  انتشار پیام تسلیت حسن روحانی 

۱۷:۱۵- ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: شایعاتی که در خصوص [اصابت موشک به] این هواپیما مطرح می‌کنند کاملا دروغ محض است و هیچ کارشناس نظامی و سیاسی این موضوع را تایید نمی‌کند.

۱۹:۴۴- اعلام عزای عمومی از سوی دولت

۲۰:۰۸- انتشار پیام تسلیت آیت‌الله خامنه‌ای 

۲۱:۴۷: بهنام قلی‌پور، روزنامه‌نگار در چند توییت شواهدی را مبنی بر سرنگونی هواپیما به دلیل اصابت موشک ایرانی منتشر کرد. 

۲۱:۱۴- محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد «شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن، انفجار یا تیراندازی به هواپیما به عنوان علت بروز سانحه و سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی درست نیست و نقص فنی دلیل این حادثه بوده است.»

۲۱:۵۰- انتشار گزارش اولیه سانحه. در این گزارش اشاره‌ای به نقص فنی یا دلیل احتمالی نشده اما در گفته شده: مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروه‌های ۱۱ گانه بررسی سانحه تشکیل شده و با توجه به ضرورت بررسی دلیل آتش سوزی مشاهده شده، یک گروه خاص برای بررسی مسائل مرتبط با مواد منفجره و پرتوزا به کار گروه‌های یازده‌گانه اضافه شد.

۲۳:۰۶: خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع کانادایی که نخواست نامش فاش شود، نوشت: تحقیقات مقدماتی سازمان‌های اطلاعاتی غربی حاکی از آن است که نشانه‌ای از حمله موشکی به هواپیما دیده نشده است.

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

۱۱:۲۲- اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین اعلام کرد کارشناسان اوکراینی در حال بررسی این چهار احتمال است: اصابت موشک، برخورد پهپاد، نقص فنی و حمله تروریستی. 

۱۲:۱۲ (ساعت انتشار خبر در ایسنا)- تماس تلفنی وزیر خارجه کانادا با ظریف

۱۴:۰۴ (ساعت انتشار خبر در ایسنا)- گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی با بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا

۱۹:۳۰- نیوزویک به نقل از منابع امنیتی آگاه خبر داد: پدافند موشکی ایران به اشتباه هواپیما را سرنگون کرده است. 

۱۹:۳۰- علی عابدزاده، رئیس هواپیمایی کشوری اعلام کرد: برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی از لحاظ علمی غیر ممکن و چنین شایعاتی، هیچ گونه منطقی ندارد.

۱۹:۳۶- گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزرای خارجه دانمارک، سوئد و قطر

۲۰:۳۰- خبرنگار سی‌بی‌اس به نقل از منابع خود در توییتر نوشت، مقام‌های آمریکایی مطمئن شده‌اند هواپیمای اوکراینی با شلیک دو موشک توسط پدافند ایران سرنگون شده است. 

این خبر با فاصله توسط سایر رسانه‌های معتبر آمریکایی منتشر شد. 

۲۰:۳۷ (ساعت انتشار خبر در رویترز)- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت: هواپیمای اوکراینی احتمالا به اشتباه توسط ایران ساقط شده است. 

۲۱:۳۲- حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی در توییتر به روزنامه‌نگاران ایران «هشدار» داد «در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی مشارکت نکنند.» 

۲۱:۳۹: نریمان غریب ویدیویی را که از منابع خود دریافت کرده بود در توییتر منتشر کرد که لحظه برخورد موشک به هواپیما را نشان می‌داد. 

۲۱:۵۳- تماس تلفنی رئیس جمهوری ایران و اوکراین و تاکید بر بررسی دقیق و سریع علت حادثه. 

۲۲:۴۷- حسن رضایی‌فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، ادعاهای مقامات آمریکایی و رسانه‌های خارجی مبنی بر برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی را رد کرد و گفت: هیچ مستندی در این زمینه تاکنون پیدا نکرده‌ایم و دلایل متقنی داریم که حاضریم آن را در حضور همه رسانه‌ها مطرح کرده و این شایعه را رد کنیم.

۲۳:۲۲- جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس خبری رسما اعلام کرد اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد هواپیما با موشک ایرانی سرنگون شده است. 

۲۳:۴۸: نیویورک تایمز پس از بررسی‌های کارشناسی، اصالت مکانی و زمانی ویدیوی لحظه برخورد موشک با هواپیما را تایید کرد. 

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

۰۰:۰۳- (ساعت انتشار خبر در ایسنا): کاپیتان هوشنگ شهبازی، کارشناس و رئیس سابق کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی اعلام کرد: ادعاهای آمریکا و کانادا درباره دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی غیرکارشناسی است

۰۰:۲۵ (ساعت انتشار خبر در رویترز)- بوریس جانسون اعلام کرد شواهدی هست که نشان می‌دهد هواپیما توسط ایران سرنگون شده است. 

۰۰:۲۹ (ساعت انتشار خبر در ایسنا)- علی ربیعی، سخنگوی دولت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در آینده که مشخص شد این ادعای دروغ [خبر اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی] عاری از حقیقت است هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت.»

۰۰:۳۹ (ساعت انتشار خبر در ایسنا)- علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که در حال بازسازی جعبه‌های سیاه هواپیما برای خواندن اطلاعات آن هستیم، اما بر اساس شواهد و آخرین اطلاعات به دست آمده از این سانحه، با قاطعیت می‌توان شایعاتی که در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود و مقامات آمریکایی از آن حرف می‌زنند مبنی بر اصابت موشک به هواپیما را رد کرد.»

حمزه پاریاب کارشناس امور دفاعی هم مدعی شد: «پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران آنقدر قوی است که می‌تواند اهدافش را در ارتفاع ۵۵هزار پایی با دقت شناسایی کرده و ازهم تفکیک کند و هیچ مشکلی در این زمینه در سامانه‌های پدافند هوایی و دفاعی ایران ندارد چرا که ما همین کار را توانستیم در فضای آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و در شرایط سخت‌تری انجام دهیم و یک هواپیما را از یک پهپاد کوچک تشخیص داده و آن را شناسایی و مورد اصابت قرار دهیم.»

۰۰:۵۴: نخست‌وزیر استرالیا گفت طبق اطلاعات موثق مطمئن است که هواپیمای اوکراینی با موشک ایرانی سرنگون شده است. 

۱۴:۵۷ (ساعت انتشار خبر در رویترز)- وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد رئیس‌جمهوری این کشور مدارک و شواهد برخورد موشک به هواپیما را از آمریکا تحویل گرفته است. 

۱۵:۳۶- (ساعت انتشار خبر در ایسنا)- رئیس کمیته امور خارجه در پارلمان روسیه اعلام کرد: «خبر اصابت موشک به هواپیمای بویینگ در تهران نادرست است».

۱۶:۵۶- سرویس‌های اطلاعاتی هلند اعلام کردند هواپیما در اثر اصابت موشک سقوط کرده است. 

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

۰۶:۳۷- رسانه‌های ایران اعلام کردند امروز اطلاعات جدیدی از سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام می‌شود.  

۰۷:۰۶- ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته است.»

۰۸:۱۶- حسن روحانی‌، رئیس‌جموری ایران در بیانیه‌ای خطاب به مردم نوشت: «ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مطلع شدم. در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متاسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.» 

factnameh-plane-crash-timeline-wed-600x745.width-800 (1)


*متاسفانه در نسخه اولیه گزارش، زمان انتشار توییت پایگاه خبری الحدث به اشتباه ۶:۳۳ دقیقه صبح نوشته شده بود که زمان درست ۷:۳۳ دقیقه است. ضمن عذرخواهی متن و تصویر اول گاهشمار در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ اصلاح شد.

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.