برو به محتوای اصلی
  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
English
پادکست
جستجو
خانهفکت‌خانهدرستی‌سنجی

دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی شدن بنزین، تصمیم سران سه قوه بود یا دستور رهبر ایران؟

درستی‌سنجی

زمان خواندن: ۳ دقیقه

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران،  صبح روز یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ و در ابتدای جلسه درس خارج فقه درباره مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، با بیان اینکه باید از تصمیم سران قوا حمایت شود، گفت:

«بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم.

سران قوا، نشستند با پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل شود به آن تصمیم. بالاخره وقتی یک تصمیمی گرفته شد از ناحیه سران سه قوه، بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوه کشور نشستند یک تصمیمی گرفتند؛ به یک پشتوانه کارشناسی هم متکی است. گفتم من صاحب‌نظر نیستم در این قضیه لکن به عنوان یک آدمی که می‌بیند مسئولین کشور تصمیم گرفتند. زمان امام هم همین جور بود؛ یک کارهایی را مسئولین، سران سه قوه تصمیم می‌گرفتند و اجرا می‌شد، حالا هم همین جور است».

 

آیا تصمیم دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی شدن بنزین، تصمیم سران سه قوه بود یا دستور رهبر ایران؟ آیا آیت‌الله خامنه‌ای در این طرح موضع بی‌طرف داشته و صرفا از تصمیم سران سه قوه حمایت کرده است؟ 

فکت‌نامه با بررسی سخنرانی‌ها و اظهارات پیشین آیت‌الله خامنه‌ای به سخنان جالب توجهی دست یافته است.

آیت‌الله خامنه‌ای روز هفتم شهریور ۱۳۹۷در دیدار حسن روحانی و هیات دولت به صراحت خطاب به دولت گفت جلوی مصرف بی‌رویه بنزین را بگیرد. او تاکید می‌کند «ممکن است تعدادی ناراحت بشوند! خوب بشوند!»

«حالا در داخل کشور هم یکی از مشکلات بزرگ ما از این به‌اصطلاح به نظر من بد استفاده کردن از ظرفیت‌های داخلی، مصرف بالای بنزین در داخل است؛ آن روز ایشان به من گفتند که روزانه ۱۰۵میلیون لیتر مصرف بنزین کشور است؛ حالا یک جای دیگر من خواندم در یک گزارشی که بیشتر است، ۱۲۰ میلیون [لیتر]. حالا، ۱۰۵ میلیون لیتر! چرا؟ چرا باید این‌قدر ما مصرف بکنیم؟
یک دوره‌ای مسئولین توانستند مصرف روزانه را برسانند به حدود ۶۵ میلیون لیتر، یعنی کمتر از ۶۵ میلیون لیتر؛ شد این کار؛ البته خود آنها بعداً خرابش کردند، لکن این کار ممکن است، این کار می‌شود، شدنی است، راه‌هایی وجود دارد، دنبال کنید آن راه‌ها را، با قدرت پیش بروید. حالا ممکن است یک تعدادی -آدم‌هایی یا هر خانواده‌ای که پنج ماشین دارند و مصارف زیاد دارند- ناراحت بشوند؛ خب بشوند!

[فایل صوتی این دیدار]

این اظهارنظر تایید می‌کند که دولت بیش از آنکه مبتکر طرح دونرخی شدن و سهمیه بندی بنزین باشد، مجری دستور رهبر ایران بوده که خواستار جلوگیری از مصرف بی رویه بنزین در داخل شده است. در واقع شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، دستور رهبری را که پیشتر مجلس شورای اسلامی از تبدیل آن به قانون خودداری کرده بود، به قانون تبدیل کرده است.

طرح دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی شدن بنزین در جریان بررسی قانون بودجه در سال ۱۳۹۸ در صحن مجلس از سوی جمعی از نمایندگان ارائه شد ولی اکثریت نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند تا این پیشنهاد از دستور کار مجلس خارج شود و حالا ۹ ماه بعد شورای هماهنگی سران قوا این پیشنهاد را مصوب و دولت آن را عملیاتی کرده است. بنابراین اینکه رهبر ایران مدعی است «من صاحب‌نظر نیستم در این قضیه لکن به عنوان یک آدمی که می‌بیند مسئولین کشور تصمیم گرفتند از آن حمایت می‌کنم و باید عمل شود به این تصمیم» با صحبت‌های سال گذشته او همخوانی ندارد. او پیش از این به دولت دستور داده بود که این طرح را عملیاتی کنند و جلوی مصرف بی رویه بنزین در داخل را بگیرند.

پرش به فهرست

فکت‌نامه

فکت‌نامه اولین سایت درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) سیاسی درباره ایران است.

درباره ما

  • فکت‌نامه چیست؟
  • روش کار ما
  • نشان‌های میرزا
  • تیم ما

پروژه‌ای از

حریم خصوصی

این وبسایت تحت پروانه کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری اشتراک همانند 4.0 بین المللی است.